Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Besviken på Unicell!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-11, 09:58 #71
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Så kort och gott så kan man säga att du väldigt tidigt hade möjligheten att få en fungerande lösning, genom att betala, men lät stoltheten (eller vad vi nu väljer att kalla det) stå i vägen. Om en kund har obetalda ärenden hos dig, hur påverkar det hans möjlighet till kredit ?

Med ett tidigt skede, menar du då efter två fruktlösa samtal där de väljer att inte lyssna på kunden? Där de först efter denna diskussionstråd helt plötsligt väljer att omformulera sig och säger att den fakturan är struken ur systemet. Samma faktura de använder som orsak till varför jag inte kan få hjälp på vanligt vis. Istället ska jag betala i förskott? I det läget vore det väl lämpligt att Unicell räddar situationen och meddelar att självklart ska vi hjälpa dig på våra vanliga villkor...

En kund med obetalda ärrenden hos mig hanteras lite olika beroende på historiken. Har de handlat tidigare (som jag gjort hos Unicell. jag har ju köpt deras programvara) och alltså är kund redan och betalat för sig skulle jag nog uppmana till att betala utestående faktura så snart som möjligt innan ny beställning.

En ny kund som beställt tidigare och inte betalat första gången får handla mot förskott.

En kund där jag felaktigt debiterat för vara/tjänst de aldrig fått får naturligtvis handla mot vanliga villkor som hos mig för det mesta handlar om mot faktura. Dessutom skulle jag be om ursäkt för mitt misstag.


Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Nu vill jag iofs inte påstå att det är någon hemlighet, även om jag inte vill ha det förknippat med just den här tråden (vilket dock inte på något sätt betyder att jag inte står för mina åsikter, men vi kan ju alla se hur dyl. trådar, åtminstone så länge dom är aktiva, placerar sig i serpen)
Men framförallt anser jag att mina åsikter står bra för sig självt (eller inte gör det, om man tycker så är fallet) och, om något, är väldigt sakliga, oavsett om jag heter Blondinbella, Janne Josefsson eller Gummianka, eller oavsett om jag utvecklar eller köper/säljer domäner för 5kr, 50 kr eller 50.000kr, eller gör något helt annat, hur menar DU att mina åsikter eller idéer skulle vara mer eller mindre betydelsefulla utifrån dom kriterierna ?

Sen när det gäller just "ondskefull" så kan man väl enklast förklara det med att jag tillhör den ironiska generationen, vill du absolut sätta en titel på mig som är relevant för det här forumet så kan vi säga att jag köper/säljer domäner.
Rent allmänt är det högst väsentligt eftersom det normalt borgar för sunda diskussionsmetoder och även silar språket. Sedan är det alltid intressant att veta vem man diskuterar med. Det gör det också enklare att göra en egen bedömning av personens åsikter i frågan. Jag är säker på att du gör skillnad på mina och Unicells åsikter, utan att veta vilka vi var skulle i alla fall jag se lite annorlunda på diskussionen.

Att det sedan är ett krav i forumets regler gör det ju inte mindre intressant: - Profilen skall innehålla minst en (1) kommersiell hemsida. Det är av allmänt intresse på WN att veta vem man diskuterar med.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-11, 10:27 #72
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas J
En kund med obetalda ärrenden hos mig hanteras lite olika beroende på historiken. Har de handlat tidigare (som jag gjort hos Unicell. jag har ju köpt deras programvara) och alltså är kund redan och betalat för sig skulle jag nog uppmana till att betala utestående faktura så snart som möjligt innan ny beställning.
En ny kund som beställt tidigare och inte betalat första gången får handla mot förskott.
En kund där jag felaktigt debiterat för vara/tjänst de aldrig fått får naturligtvis handla mot vanliga villkor som hos mig för det mesta handlar om mot faktura. Dessutom skulle jag be om ursäkt för mitt misstag.

Men då är vi iaf överens om att historik har betydelse ? Att man tar bort en faktura i systemet innebär ju inte att man tar bort historiken, bara att du inte behöver betala fakturan.

Du har ju utnyttjat ett serviceavtal en gång som du sluppit betala, att det inte var 100% framgångsrikt är inte helt relevant, såvida inte Unicell garanterade att programmet skulle fungera under Vista. Problem vid releaser av nya operativsystem är ju inget unikt för dom, och knappast något man kan lasta dom för.


Citat:
Ursprungligen postat av Tomas J
Rent allmänt är det högst väsentligt eftersom det normalt borgar för sunda diskussionsmetoder och även silar språket. Sedan är det alltid intressant att veta vem man diskuterar med. Det gör det också enklare att göra en egen bedömning av personens åsikter i frågan. Jag är säker på att du gör skillnad på mina och Unicells åsikter, utan att veta vilka vi var skulle i alla fall jag se lite annorlunda på diskussionen.
Att det sedan är ett krav i forumets regler gör det ju inte mindre intressant: - Profilen skall innehålla minst en (1) kommersiell hemsida. Det är av allmänt intresse på WN att veta vem man diskuterar med.
Men betyder det att du tycker jag brister i det som du kallar för sunda diksussionsmetoder (som för mig är att vara saklig, korrekt, och som i "verkliga livet", behandla andra som man själv vill bli behandlad.)

Självklart gör jag skillnad på dina och andras åsikter, vilka ni är är av högst underordnad betydelse, och det är precis det jag menar, du presenterar ju ett "case" här, av skäl som inte är riktigt klara, men som är vad man kan ha åsikter och tankar om, jag kan ju omöjligt göra en bedömning av dig, eller någon annan, som person. Mina åsikter kan du bedömma utifrån det jag skriver här, precis som jag gör med dig, hur menar du att den bedömningen skulle kunna ske annars ? Om jag sa att jag var duktig på 3D, jobbade med det, och hade en hemsida som presenterade den verksamheten, eller om jag sa att jag jobbade som jurist, skulle det ändra din åsikt om det jag säger ?

Sen när det gäller kommersiell hemsida, om jag säljer den sidan som jag presenterar för 100 kr, 1000 kr eller 10.000 kr, får jag räkna den som kommersiell då ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-11, 17:14 #73
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by gummianka@Dec 11 2008, 11:27
1. Men då är vi iaf överens om att historik har betydelse ? Att man tar bort en faktura i systemet innebär ju inte att man tar bort historiken, bara att du inte behöver betala fakturan.

2. Du har ju utnyttjat ett serviceavtal en gång som du sluppit betala, att det inte var 100% framgångsrikt är inte helt relevant, såvida inte Unicell garanterade att programmet skulle fungera under Vista. Problem vid releaser av nya operativsystem är ju inget unikt för dom, och knappast något man kan lasta dom för.

3. Men betyder det att du tycker jag brister i det som du kallar för sunda diksussionsmetoder (som för mig är att vara saklig, korrekt, och som i "verkliga livet", behandla andra som man själv vill bli behandlad.)

4. Självklart gör jag skillnad på dina och andras åsikter, vilka ni är är av högst underordnad betydelse, och det är precis det jag menar, du presenterar ju ett "case" här, av skäl som inte är riktigt klara, men som är vad man kan ha åsikter och tankar om, jag kan ju omöjligt göra en bedömning av dig, eller någon annan, som person. Mina åsikter kan du bedömma utifrån det jag skriver här, precis som jag gör med dig, hur menar du att den bedömningen skulle kunna ske annars ? Om jag sa att jag var duktig på 3D, jobbade med det, och hade en hemsida som presenterade den verksamheten, eller om jag sa att jag jobbade som jurist, skulle det ändra din åsikt om det jag säger ?

5. Sen när det gäller kommersiell hemsida, om jag säljer den sidan som jag presenterar för 100 kr, 1000 kr eller 10.000 kr, får jag räkna den som kommersiell då ?
Ok, jag tar det i tur och ordning och har tagit mig friheten att numrera ditt inlägg för enkelhetens skull.

1: Så klart att historiken har betydelse men det gäller ju att kunna tolka den också. En faktura som är struken på eget bevåg ska ALDRIG kunna ligga kunden till last. I så fall skulle tex jag kunna fantisera ihop på fakturor adresserade dig och sen stryka dem. Och senare hävda att din betalningshistorik är så dålig att du inte får handla mot faktura igen. Och det var ungefär det som hände.

2: Nu är du motsägelsefull. Jag har utnyttjat ett serviceavtal säger du, och man kan inte lasta dem för att de inte klarade av att leverera vad de lovade - dvs ett på Vista fungerande program. Enda anledningen till köpet av serviceavtalet var att det enligt Unicell skulle medfölja en uppgradering som möjliggjorde en fungerande installation på Vista. När sedan Unicell inte kunde leverera det de fakturerat behövde jag inte betala. Inget konstigt i det. Jag beställde ett äpple till fullt pris men fick endast ett äppleskrutt och eftersom de inte kunde leverera ett äpple drogs fakturan tillbaka efter att jag själv föreslagit att betala halva - just för att jag tagit deras tid. Men i sanningens namn tog det mer av min tid till ingen nytta. Så långt inga konstigheter.

3: Nej, det har jag inte sagt. Men det är inte alla som kan hålla igen när de vet att de är anonyma och jag tror att det är ett syfte med regeln att man ska vara identifierbar, det stävjer helt enkelt dumheter innan de uppstår. Du må vara saklig, men tangerar gränsen till att uttrycka dig lite väl kraftigt kanske, men så tillhör du ju ironiska generationen också även om uttryck som: vilka j-vla dramaqueens ni är...sorgligt...jag tycker absolut att Thomas ska anmäla Sten, och Conny ska fortsätta... mer tyder på generation Y, men sådant är ju lite flytande

4: Ja din bakgrund, yrke och sysselsättning och annan information om dig som person på nätet ger tillsammans med ex. inlägg här en mer komplett bild. Jag har svårt att se hur åsikter skulle kunna vara skilda från person, då är de inte äkta. Och att framträda på sådant vis att man personligen står till svars för vad man säger och skriver ger ett mer korrekt och seriöst intryck. I alla fall i mina ögon. Det har alltså inte så mycket att göra med om du ritar i CAD eller säljer domäner, utan mer om man väljer att vara anonym eller ej och jag tolkade reglerna för detta forum som att man inte skulle vara anonym, men det kan jag ha missförstått.

5: Om du säljer den i en registrerad firma skulle jag anse att din verksamhet är kommersiell oavsett om du säljer den för 1 öre eller 1000 kr. Men syftet med regeln tolkar jag själv som att man mer vill att man presenterar sin "domänshop" dit man vänder sig om man vill köpa en domän av ditt företag. Så tänker jag, just för att det hör till allmänintresset för WN medlemmar att veta med vem man diskuterar och läser inlägg av. En parkerad domän fyller inte det syftet.

Men allt detta är min personliga åsikt och jag kan ha tolkat reglerna med mina färgade glasögon precis som du kanske också gjort med dina gröna linser, vad vet jag
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017