Kom ihåg mig?

Vilket bokföringsprogram skall jag välja?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-11, 15:33 #1
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
Jag behöver ett bokföringsprogram till min enskilda firma och behöver lite råd om vilket program jag skall välja?
Ett standalone program är att föredra.

Är det Hogia och SPCS som gäller?

//Jonas
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-11, 21:51 #2
sweden2003 sweden2003 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 38
sweden2003 sweden2003 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 38
Citat:
Originally posted by nifer@Dec 11 2003, 13:33
Jag behöver ett bokföringsprogram till min enskilda firma och behöver lite råd om vilket program jag skall välja?
Ett standalone program är att föredra.

Är det Hogia och SPCS som gäller?

//Jonas
Hejsan,

Jag känner flera med enskilda firmor som använder SPCS Admin 1000 och är mycket nöjda. Så det är nog att rekommendera.
sweden2003 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-11, 22:01 #3
Jevesus Jevesus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 50
Jevesus Jevesus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 50
Jag har hört att Mamut ska vara enklare att använda.

Är det någon som vet om det finns något bokföringsprogram som man inte behöver vara bevandrad inom bokföring för att använda (förstå debit/kredit osv)? Jag och min kollega (som är relativt haj på bokföring) funderar på att göra ett sådant annars (dumt att människan måste förstå bokföring när datorn borde kunna göra det istället).
Jevesus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-12, 12:37 #4
dilbert dilbert är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 10
dilbert dilbert är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 10
Citat:
Originally posted by Jevesus@Dec 11 2003, 20:01
Jag har hört att Mamut ska vara enklare att använda.

Är det någon som vet om det finns något bokföringsprogram som man inte behöver vara bevandrad inom bokföring för att använda (förstå debit/kredit osv)? Jag och min kollega (som är relativt haj på bokföring) funderar på att göra ett sådant annars (dumt att människan måste förstå bokföring när datorn borde kunna göra det istället).
För att använda ett bokföringsprogram måste du kunna grundläggande bokföring. Det ligger i sakens natur. Att överlåta allt till en dator är ingen bra idé. Bokföringsprogrammet bör endast vara ett stöd. Jag föreslår att den som inte har tillräckliga kunskaper för att använda ett bokföringsprogram anlitar någon som kan.

För övrigt anser jag att XOR är utmärkt för bokföring.
dilbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-12, 17:05 #5
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Annars kan du alltid titta på webbaserade lösningar.

StartandRun kostar 100kr/månad + moms och då ingår en hel del annat oxo. Bra för nystartat företag. Bra exempel som visar hur man skall bokföra.

Kontera.nu Har inte prisuppgifter just nu men maila dem och fråga. Enkelt att använda och alltid tillgängligt.

Faktura.nu - handlar inte om bokföring utan man kan skicka fakturor och skapa egna mm. Kostar ca 75kr/månad.

Annars se till att anlita någon som kan bokföring eller gå en kurs. Det är det värt i slutändan.

Lycka till!
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-15, 01:52 #6
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
SPCS är nog det vanligaste programmet. Inte för att det är bäst men det duger och dom gör mycket reklam för det. Tror de har drygt 40% av alla småföretag eller något sådant. Spelar inte så stor roll vilket man använder, det viktiga är att det görs. Det är nog ingen större skillnad på dem. Har också hört att XOR är bra, men jag har börjat med SPCS och det fungerar.
Det är alltid bra att ha någon att fråga. Kurser är aldrig fel, det kan finnas grundkurser gratis eller billigt på div. myndigheter och verk.
Du kan också köpa en bok i ämnet, det är aldrig fel.
www.blinfo.se säljer en Bokföring som har funkat för mig.
De säljer också bokföringsprogram som kan vara bra?
Gillar Björn Lundéns stil att sköta företag på, de har en bra bok "Starta & driva företag" med som är ok med.

(Har i övrigt inget med något företag ovan att göra.)
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-06, 04:29 #7
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Citat:
Originally posted by Jevesus@Dec 11 2003, 20:01
Jag har hört att Mamut ska vara enklare att använda.

Är det någon som vet om det finns något bokföringsprogram som man inte behöver vara bevandrad inom bokföring för att använda (förstå debit/kredit osv)? Jag och min kollega (som är relativt haj på bokföring) funderar på att göra ett sådant annars (dumt att människan måste förstå bokföring när datorn borde kunna göra det istället).
Hej, har själv samma bekymmer och kom in på denna site via sökning efter dylika program. Massor av företag är kontaktade bla Mamut (som säkert är bra och prisvärt men dock för mkt pengar för mig). I min sökning fann jag ngt som kanske vara intressant om det är i mindre skala. Ville bara dela med mig av det (har ej prövat själv än): http://www.gelinfo.se/bokfor.htm :-) Ser verkligen fram emot ett sådant program.
Utveckla det genom att testa mig - är sifferallergiker - jag lovar får Ni mig att kunna bokföra så blir det en bestsellervara!
Håller verkligen med till 100% i sista meningen.

I mitt fall behöver jag beräkna olika moms i programmet (bl.a moms inköpt med VAT i eg, utan Vat, livsmedel, begagnat och antikt, tidskrifter dvs många varianter - svårt att hålla reda på.) Alla kvitton/försäljning som handskrivs (har ej kassaapparat) ska ha olika momspåslag Puh!
Sedan tänkte jag man kunde numrera alla varor, och på det viset förenkla inventeringen och lager.
Vill inte behöva se debit/kredit vilket får mig att se rött.
Vill bara ge det skattemyndigheten behöver, själv klarar jag mig utan alla siffror - och kör på känsla!
Hör gärna av Er!
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-06, 20:56 #8
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Citat:
Originally posted by Jevesus@Dec 11 2003, 20:01
Jag och min kollega (som är relativt haj på bokföring) funderar på att göra ett sådant annars (dumt att människan måste förstå bokföring när datorn borde kunna göra det istället).
Hej igen! Snälla, kan inte Du och Din kollega kolla på mina önskemål på tråd:
Företagsamhet, juridik och ekonomi / Program för Bokföring/Moms/Lager för kontanter?
Gör ett program anpassat även till antikhandeln - vetja!
Annonsera på Svenska Antiknätet =succe!!!? (www.antikviteter.net)
Eller finns här någon annan som känner sig manad?
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 03:40 #9
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Varför inte köra lager/kassa i sk sidoordnad bokföring ex v i excel.
art lager kan tex vara inköpsdatum.löpnummer (040209.01)
Även kassan kan köras i excel som journal och bokföras som en ver i slutet av månaden.

Att komma i från debet/kredit går nog inte då det är grunden i dubbel bokföring...

De flesta bokföringsprog, är basserade på databaser som ex v access.

Spcs bokföring Kostar 1990 exkl moms är ett lätt och stabilt prog,
Vad gäller de olika momserna så finns de flesta baskontoplanen nya kan läggas till själv.

Gelinfos bokföringsprog, Bokslut består av mycket mer än skapande av momsrapport som de påstår på sin sida. frågan är om det prog, följer bokföringslagen (systemdokumentation,mm)

(1999:1078)
5 kap, 11*§ Företaget skall upprätta sådana beskrivningar över bokföringssystemets organisation och uppbyggnad som behövs för att ge överblick över systemet (systemdokumentation). Företaget skall också upprätta sådana beskrivningar över genomförda bearbetningar inom systemet som gör det möjligt att utan svårighet följa och förstå de enskilda bokföringsposternas behandling (behandlingshistorik).
Om företaget har flera separata bokföringar, skall det av systemdokumentationen för varje bokföring framgå var uppgifter ur övriga bokföringar kan erhållas.

Att inte ha egna kunnskaper inom redovisning kan vara ganska riskfyllt då man är ansvarig för bokföringen även om man anlitar någon annan,

Tänk på arkiverinsskyldigheten 10 år Bokföringslagen 8:1§(verifikationer , VL;HB,RR,BR), när ni köper ett webbaserat system det är fortfarande företagsledningen som har ansvar.


(Ex v vanligaste orsaken till straffpåföljd vid en konkurs är bokföringsbrott, d v s sista månaderna är ej bokförda)

h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 04:02 #10
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Tack för alla goda råd!
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017