Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Besviken på Unicell!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-28, 15:21 #1
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
För ett år sedan bytte jag dator och då från XP till Vista. Då stötte jag på patrull när jag försökte installera min kopia av UNIBAS på Vistamaskinen. Ringde UNICell och drog igång ett nytt serviceavtal med uppgradering för att det skulle fungera. Det gjord det inte. Fick hjälp över telefon och vad lade ned timmar på detta. Till slut tröttnade jag och skrev vänligt som det var att jag inte var besviken på programmet som sådant men tyvärr fick se mig om efter något annat eftersom de inte kunde hjälpa mig att få igång det på en ny Vistamaskin.

Sen när fakturan på uppgradering och serviceavtal kom mejlade jag och sa att det inte kändes helt ok att betala hela den eftersom avtalet syftade till att få igång det på nya maskinen vilket misslyckades, trots deras tips och trix. Det fanns inget mer att göra. Jag erbjöd mig att betala halva fakturan och underströk att jag rent juridiskt inte kunde kräva upphävande av fakturan, men att jag vet hur jag skulle gjort om det var min kund....

Tyvärr (min naivitet straffar sig) fick jag inte svar på detta per e-post utan fick muntligen per telefon beskedet att det var ok att stryka fakturan.

Idag ett år senare ringer jag UNICELL för att höra om det är möjligt att på ett enkelt sätt plocka ut e-postadresserna ur kundregistret. Jag är beredd att betala för det, och säger också så.

Till svar får jag då att, Nej du har en obetald faktura ligger här därför kan du inte få hjälp... Ja vad säger man, det hjälper inte att man förklarar/påminner om varför den är obetald. Istället det vanliga snacket, att vi kan inte arbeta gratis.... osv.

Lyhördhet noll. De lyssnar inte på mig utan går på sina principer. Sen att det är de själva som gjort fel som glömt stryka faktúran, det får jag skit för.

Ja, jag är besviken - särskilt som jag upprepade gånger säger att jag ringde med inställningen att jag skulle betala för att få hjälp med att plocka fram e-postadresserna. Men det hjälper inte, jag måste betala serviceavtalet....

Då plockar jag hellre ut adresserna manuellt för de gav verkligen prov på osmidigt bemötande. Trist, men så är det.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 19:32 #2
Sten_UNICELL Sten_UNICELL är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 20
Sten_UNICELL Sten_UNICELL är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 20
Du köpte ett program för ett par år sedan. Precis som du beskriver det bytte Du därefter från XP till Vista. När Vista var nytt hade vi i likhet med de flesta leverantörer av programprodukter vissa problem med Vista. Ja hela Vistaproblematiken är ju känd. Idag har vi för vår del förstås löst de inledande problemen vi hade med Vista.

Du beställde för ett år sedan (då Vista var nytt) en uppdatering och ett serviceavtal av UNI_BAS. Vi hade i detta läge inte fullt grepp om Vista - mänga andra leverantörer har fortfarande inget grepp om denna produkt.

Du tog del av uppgraderingen men vi hade problem med att få programmet att rulla på Din Vista-dator. Dessa problem har vi förstås sedan dess löst.

Hursomhelst Du fick en faktura på uppdateringen och serviceavtalet som du beställt. Denna faktura är ännu inte betald.

Vi har på grund av ovanstående inte skickat något krav och fakturan är sedan länge borttagen ur vårt system. Detta innebär att Du har därmed inte längre har något serviceavtal. Du har utan extra kostnader kunnat fortsätta att använda programmet med den nya uppdateringen som Du fick, men Du har enligt vad Du säger bara kört programmet på Din gamla dator.

Du ringer idag och vill ha hjälp med att få ut en lista med mailadresser på Dina kunder. Det föreligger inga problem med att få ut dessa adresser ur UNI_BAS, men eftersom Du saknar serviceavtal är Du hänvisad åt att klara detta själv.

Vi talar om för Dig att Du måste uppgradera till senaste version och dessutom teckna ett serviceavtal (totalt 800:-) innan vi kan hjälpa Dig. Du hotar då att gå ut i diverse forum och "hänga ut oss där". Vi kan inte, trots diverse hot, annat än stå fast vid att vi inte kan arbeta gratis. I just detta fall kräver vi betalning först och ger sedan gärna hjälp.

Du köpte ett program för ett par år sedan. Sedan dess har Du inte behövt betala ett öre. Det vore en "skitsak" att ge Dig lite gratishjälp, men vi ger inte efter för hot om att "hänga ut oss" - DÄR BLIR DET TVÄRSTOPP!! - Riktigt tvärstopp!
Sten_UNICELL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-28, 21:03 #3
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by Sten_UNICELL@Nov 28 2008, 20:32
Du köpte ett program för ett par år sedan. Precis som du beskriver det bytte Du därefter från XP till Vista. När Vista var nytt hade vi i likhet med de flesta leverantörer av programprodukter vissa problem med Vista. Ja hela Vistaproblematiken är ju känd. Idag har vi för vår del förstås löst de inledande problemen vi hade med Vista.

Du beställde för ett år sedan (då Vista var nytt) en uppdatering och ett serviceavtal av UNI_BAS. Vi hade i detta läge inte fullt grepp om Vista - mänga andra leverantörer har fortfarande inget grepp om denna produkt.

Du tog del av uppgraderingen men vi hade problem med att få programmet att rulla på Din Vista-dator. Dessa problem har vi förstås sedan dess löst.

Hursomhelst Du fick en faktura på uppdateringen och serviceavtalet som du beställt. Denna faktura är ännu inte betald.

Vi har på grund av ovanstående inte skickat något krav och fakturan är sedan länge borttagen ur vårt system. Detta innebär att Du har därmed inte längre har något serviceavtal. Du har utan extra kostnader kunnat fortsätta att använda programmet med den nya uppdateringen som Du fick, men Du har enligt vad Du säger bara kört programmet på Din gamla dator.

Du ringer idag och vill ha hjälp med att få ut en lista med mailadresser på Dina kunder. Det föreligger inga problem med att få ut dessa adresser ur UNI_BAS, men eftersom Du saknar serviceavtal är Du hänvisad åt att klara detta själv.

Vi talar om för Dig att Du måste uppgradera till senaste version och dessutom teckna ett serviceavtal (totalt 800:-) innan vi kan hjälpa Dig. Du hotar då att gå ut i diverse forum och "hänga ut oss där". Vi kan inte, trots diverse hot, annat än stå fast vid att vi inte kan arbeta gratis. I just detta fall kräver vi betalning först och ger sedan gärna hjälp.

Du köpte ett program för ett par år sedan. Sedan dess har Du inte behövt betala ett öre. Det vore en "skitsak" att ge Dig lite gratishjälp, men vi ger inte efter för hot om att "hänga ut oss" - DÄR BLIR DET TVÄRSTOPP!! - Riktigt tvärstopp!
Jag tackar dig Sten för att du även här visar ditt rätta jag, det ska du ha heder av. Precis som jag skriver ovan ringde jag till er och förklarade att jag mot betalning vill ha hjälp med att plocka fram e-postadresserna ur UNIBAS. Men då kontrar du med att jag har en obetald faktura hos er. Jag blir förvånad och säger det till dig och drar mig till minnes hur det gick till. Precis som du säger misslyckades ni med att ge den support jag behövde, att få programmet att fungera, Vista, Hosta, eller vad du vill - det är ni som är programvaruleverantör.

Det "lustiga" i det hela är att du för ett år sedan tillmötesgick min önskan om att stryka den fakturan eftersom ni inte lyckades hjälpa mig att få Unibas att fungera på Vista. Det tycker jag var riktigt gjort. Precis tvärtemot ditt beslut idag, men det är din business.

Jag har precis som du inte råd att arbeta gratis och har inget egenintresse i att smutskasta någon. Du säger själv att du inte har tid att svara på e-post om det är mer än en fråga i brevet. Vidare säger du att jag borde veta att det inte är värt nåt (för mig, betydelselöst) att torgföra mina synpunkter om ert bemötande på publika forum. Trots detta tar det dig inte många timmar att finna detta enda ( du kan sluta leta nu) inlägg jag gjort och här gå i svaromål.

Jag har sagt vad jag tycker och är inte ute efter att smutskasta någon. Men när jag får ett muntligt svar av dig på telefon att jag kan stryka den fakturan eftersom jag inte kunnat åtnjuta dess syfte och du nu har mage att komma och säga att jag har en obetald faktura hos er. Och därför tänker ni inte hjälpa mig.... det är småaktigt. Svälj stoltheten och gör rätt.

1. Jag ringer er och vill mot betalning få hjälp.
2. Du drar fram en faktura som felaktigen ligger kvar som obetald, den skulle du ha krediterat i samma ögonblick du lovade mig att stryka den.
3. Trots att jag upprepade gånger (3) säger att jag ringer för att mot BETALNING få hjälp med det du kallar en skitsak väljer du att avfärda mig - slutsats du påstår att jag ljuger.
4. Jag har som kund i detta läge inte mycket mer att göra än att lufta frågan ex. här, det är ju inget hot värt nåt eftersom ni agerat helt enligt era principer och det ska ni inte skämmas för. Det är bara att jag tycker annorlunda. Nu får du ju chans att gå i svaromål och så får läsarna själva bedöma vem som slirar på sanningen.
5. Jag har inte bett om gratishjälp.
6. Det blir tvärtsopp vid hot om att hänga ut säger du. Det tog stopp innan dess. Du låter bara meddela att nån hjälp inte är att vänta pga en obetald faktura (som är struken). Jag frågar varför jag inte fått en enda påminnelse om jag nu sedan ett år är skyldig er pengar. Ni skickar inte påminnelse på serviceavtal svarar du då.... ja det ä'r ju upp till er men låter lite konstigt tycker jag. För mig tog det tyvärr tvärstopp redan vid bytet till Vista, där slutade UNIBAS att fungera. Tråkigt och jag har inget emot programmet och hade tills idag inget ont mot er heller. Därför är jag dubbelt förvånad och besviken att bli misstrodd av er.

Jag är säker på att ni fått UNIBAS att fungera idag, men jag hade inte tid att vänta på det. Därför har jag inte installerat någon ny version heller, det är gamla versionen som ännu ligger kvar på min gamla XP-maskin, så det är ju knappast det att jag åker snålskjuts på er som du vill antyda.

Men, men jag har inte mer att säga, men svarar gärna på frågor skriftligen även om det är fler än 1 åt gången

Fortsätt göra prisvärda program, det är bra att ni finns tycker jag, men det finns utrymme för förbättringar på ert kundbemötande
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 00:20 #4
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
Här verkar det stå 1 - 1 i matchen.

Tomas tog ledningen med 1 - 0 i första halvlek när den gamla fakturan spökade fast den var (skulle ha varit) struken. Men sjabblade därefter i backlinjen och lät UNICELL kvittera enkelt när han, efter ett chansskott som blev till en UNICELL-kontring, började prata om att torgföra sina synpukter publikt (det fungerar bara om man vet att Expressen eller Aftonbladet skulle kunna vara intresserade av att ta upp fallet).

Under andra halvlek var det sedan mest lite smågnabb på mittfältet där man förmodar att båda lagen tycker att de hade spelet men misslyckades med att avgöra.

Nu får vi se om förlängningen kan utse en vinnare eller om man nöjer sig med det oavgjorda resultatet och vetskapen om att man i alla fall fick med sig en poäng.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 10:27 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Killen har sagt att han vill betala och då är det väl bara att betala det som Unicell begär, om det är hutlöst dyrt eller inte får han avgöra. Alternativet är att rådfråga nån som kan dyrka upp formateringen i filerna och plocka ut de begärda informationen.

Man får inget större förtroende för nån av parterna utifrån denna diskussion.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 11:54 #6
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Nov 29 2008, 11:27
Killen har sagt att han vill betala och då är det väl bara att betala det som Unicell begär, om det är hutlöst dyrt eller inte får han avgöra. Alternativet är att rådfråga nån som kan dyrka upp formateringen i filerna och plocka ut de begärda informationen.

Man får inget större förtroende för nån av parterna utifrån denna diskussion.
Jo precis, jag vill betala för mig. Men får av Sten höra att dig tänker vi inte hjälpa för du har inte betalat din faktura hos oss tidigare... En faktura som är struken. Ska jag be dem skicka en sån där exklusiv påminnelse, be dem göra ett undantag och betala den fakturan som avser service och uppgradering av något jag inte använder och som dessutom i så fall skulle gått ut vid det här laget. Och därefter, när de fått betalt ringa igen och be om hjälp och då betala för detta särskilda ärrende jag har? Ja kanske det. Men jag måste säga att det känns fel att betala något jag blivit lovad inte behöva betala. Och att han dessutom misstror mig. Det vore ju skillnad om fakturan verkligen gällde och de dessutom på något sätt påmint om den. Men nu handlar det ju helt enkelt om att Sten som säkert sitter i telefon hela dagarna kort och gott glömde stryka min faktura och nu väljer att misstro mig.

Ur mitt perspektiv som kund och e-handlare finns det bara ett sätt att bemöta min förfrågan. Om han nu verkligen tror att jag har fel borde han ändå säga det på ett snyggt sätt men såklart erbjuda sig att lösa det på ett snyggt sätt. Ex.
Javisst kan vi fixa det Tomas, tokigt det här med serviceavtalet, men det måste ha blivit något missförstånd helt enkelt. Men om vi fakturerar dig 500 kr nu så hjälper vi dig gärna ta fram e-postadresserna.

Att jag ens ids skriva om detta här är bara för att jag uppriktigt blev arg och tycker det var så fjuttigt att inte vilja lösa en kunds problem. Men riktigt osnyggt vore det om jag ringer till Unicell och börjar skälla och säga att jag tänker hänga ut er om jag inte får gratis hjälp. Nu var det liksom inte så. Jag ringde och ville köpa deras tjänster, men fick inte det och då det tog tvärstopp så sa jag till Sten att ja, då får jag väl lufta min frustration på nåt lämpligt forum åtminstone :huh:

Och Sten jag är säker på att du mår lite bättre om jag säger att jag ännu inte lyckats få ut e-postadresserna i en snygg lista. Alla övriga adressuppgifter, inga problem med hjälp av den inbyggda rapportgeneratorn, men inte e-posten. Det bjuder jag på
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 13:34 #7
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Tag sådana här diskussioner med endast berörda tack, detta är inget inlägg som jag tycker hör hemma på ett forum, det är en ren tvist mellan parter.

Som jag ser det är WN till för att vi ska kunna rådgöra med varandra och hjälpa varandra.
Detta inlägg kräver varken hjälp eller manar till diskussion kring något utan känns mer som ett sätt att försöka smutskasta varandra.
Om inlägget hade funderat över om fler haft problem med företaget i fråga eller funderingar kring hur man borde hantera en liknande situation, hade det kunnat vara konstruktivt.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 15:36 #8
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by SweCat@Nov 29 2008, 14:34
Tag sådana här diskussioner med endast berörda tack, detta är inget inlägg som jag tycker hör hemma på ett forum, det är en ren tvist mellan parter.

Som jag ser det är WN till för att vi ska kunna rådgöra med varandra och hjälpa varandra.
Detta inlägg kräver varken hjälp eller manar till diskussion kring något utan känns mer som ett sätt att försöka smutskasta varandra.
Om inlägget hade funderat över om fler haft problem med företaget i fråga eller funderingar kring hur man borde hantera en liknande situation, hade det kunnat vara konstruktivt.
Jag tycker förvisso det är intressant ur både kund- & köparrollen. Jag ger ju min syn på hur jag önskar jag hade blivit bemött och hur jag hoppas att jag bemöter mina kunder. Jag brukar försöka hellre "fria än fälla" sas. men det är ju upp till var och en hur man gör. Men om inlägget anses osakligt och helt utan relevans på ett forum som detta hoppas jag att moderator agerar därefter och flyttar det till Off topic eller raderar det. Handlade det om en smutskastningskampanj kunde jag ju istället lägga upp en anti-unicell-domän och det är knappast det jag är ute efter. Jag ville gärna ha en diskussion kring bemötandet och det tycker jag att jag har fått.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 15:39 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag förstår att en frustrerad kund som försökt resonera med en leverantör försöker skriva av sig sin frustration och vill be om hjälp med argument. Även då om leverantören läser detta i ett forum som WN som består av ganska luttrade ehandlare och andra i IT-branchen.

En leverantör måste i alla lägen sätta kundens önskemål i centrum, givetvis ska leverantören få betalt för sitt arbete, men kunden har alltid rätt att få hjälp. Leverantören måste ALLTID lösa kundens problem, annars har man inget på marknaden att göra. Om UNICELLs villkor inte är kompatibla med kundens (rimliga) önskemål så är det väl mer uppenbart att det är fel på villkoren, gör om och gör rätt mot kunden.

Jag känner igen stilen när en leverantör vägrar hjälpa kunden, det är tråkigt att se att den attityden finns kvar på marknaden. Ett sätt att bli av med dessa problemföretag är just att lufta sina frustrationer i offentliga forum. Endera så ändrar leverantören attityd gentemot kunden eller så tappar de kunder eller mister potentiella kunder.

Den fakturan som är struken kan omöjligt ligga kunden till last eftersom parterna har kommit till en uppgörelse om det för ca ett år sedan.

Sen var det slarvigt av UNICELL att inte stryka den ur sitt affärsssytem, men det har ju Sten fixat nu så det är rättat.


Om UNICELL nu erbjuder sig att hjälpa kunden genom att utan tjafs plocka fram epostadresserna enligt kundens önskemål och fakturerar för sitt arbete med säg 500-800 SEK på en engångsfaktura så är saken ur världen.

Varför UNICELL över huvud taget vägrar hjälpa kunden är för mig en gåta. Det tyder trots allt på en stöddig attityd mot kunden. Om man inte tror kunden betalar fakturan kan man väl komma överens om att fakturan ska betalas i förskott och att man sen hjälper kunden få fram sina epostadresser.

Eller har jag missuppfattat något i denna diskussion?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-29, 15:56 #10
Littlefinger Littlefinger är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 24
Littlefinger Littlefinger är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 24
Denna tråd ligger nu 4:a på sökordet Unicell på Gooogle. Vi brukar alltid Googla leverantörer innan köpbeslut. Står det 2-1 nu?
Littlefinger är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017