Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


iPhoneButiken.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-04, 13:29 #1
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448


Bakgrund
Butiken lanserades den 11e juli samtidigt som Telia släppte iPhonen. Nuvarande lagervärde idag är runt 15.000. Inga direkta hyllvärmare utan varor som omsätts ganska snabbt. Framtiden ser ljus ut då iPhonen med stor sannolikhet snart kommer att lanseras hos fler operatörer. Tänk även på att iPhonen varit en storsäljare i över ett år innan 3G-versionen släpptes. Det är alltså ingen dagsslända.

Varför säljer jag
-Butiken var från början ett experiment för att se hur snabbt jag kunde gå från tanke till handling i ett ehandelscase.
-Jag vill nu fokusera på RoligaPrylar när det gäller butiker
-Det är tråkigt att sälja iPhoneprylar. Been there done that nu. Tid att gå vidare.

Lönsamhet
Marginalen på produkterna är alltid minst 100%. På vissa storsäljare ligger den på 150-190%, men snittet är strax över 100%. Ingen betald marknadsföring har gjorts, men är såklart en möjlighet för den som vill öka försäljningen.

Försäljningen har gått mycket upp och ned pga. ganska dålig lagerhållning. Ofta har en vara haft 40-50 kunder på kö och sedan sålt slut direkt när den kommit in i lager. Detta har dock blivit bättre på sistone.

Veckostatistik.
Månadsstatistik

(Förklaringar: UB= Unika Besök, SV = Sidvisningar, KV=Kategorivisningar, PV=Produktvisningar, CA=Cart Addition (Antal unika kunder som lagt en vara i kundvagn), CP = Cart Products Amount (Antal tillägg i kundvagn totalt), CO=Check Out (Kunder som sett kassan), Orders= Slutförda orders, Sales=Omsättning Inkl moms, Snitt=Snittordervärde, CR%=Conversion Rate (unika besökare/orders), O/UI = Omsättning per unik besökare. )

Vad ingår:

-Domänerna iphonebutiken.se och iphonebutik.se
-Designen på butiken.
-Leverantörskontakter
-Trafiken och omsättningen
-Varulagret
-Kundregistret
-Butikssystemet ingår inte. Kan ev. diskuteras.

Pris

-Rimligt bud (inget under 80.000 är intressant) eller
-Premiumdomäner eller
-Webbplatser med trafik eller intäkter

Övrigt

-En primär leverantör i Kina, en backup. En leverantör i USA för en specifik produkt som är storsäljare (invisible shield).
-Dålig Google indexering pga. något störigt filter. Trafik via nyhetsbrev, länkar och word of mouth. När filtret släpper kommer ytterligare trafik via google.
-Arbetstid ungefär 20 timmar i månaden som mest.

Undrar du mer kan du PM:a eller maila mig eller ställa frågorna i tråden.
ztream är inte uppkopplad  
Oläst 2008-09-04, 22:38 #2
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Får man använda iPhone i namnet för Apple eller är det risk att man får arga brev från deras advokater om webshoppen blir lite större?
vco-systems är inte uppkopplad  
Oläst 2008-09-04, 22:39 #3
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
det diskuteras ganska flitigt här: http://www.dan.se/iphonebutiken-till-salu.html

jag skulle tippa på att det inte finns risk för det, eller risk finns det väl, men tror inte att apple skulle få rätt i den saken
lunarmys är inte uppkopplad  
Oläst 2008-09-05, 10:00 #4
DavidVWallin DavidVWallin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 19
DavidVWallin DavidVWallin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 19
Tror inte det är några problem att använda iPhone i namnet då iPhone är produkten och du döper bara din webbshop för att bäst beskriva vad du är inriktad på. Det är ju också helst rätt användsningsområde då iPhone är varumärket på själva produkten och inte företaget Apple och iPhonebutiken hävdar ju inte på något sätt att det är deras produkt utan visar ju att det är Apple's produkt. Det blir alltså inget problem.
DavidVWallin är inte uppkopplad  
Oläst 2008-09-05, 10:35 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Nej, man kan inte förlora den till Apple.

Den är inte reggad i ond tro så allt faller där. Det är omöjligt att starta en butik som bara säljer produkter avsedd för en enda mobiltelefon-modell utan att använda namnet i butiken.

Det är som att du skulle starta en reservdelsbutik till Saab-bilar endast och inte fick kalla dig Saab-delar.se

Då inte ond tro föreligger så uppfylls inte de tre rekvisiten. Dessutom är iPhone inte ett registrerat varumärke eller firma i Sverige och där faller rekvisit 2.

Det tredje rekvisitet är att innehavaren inte ska ha en rätt eller berättigat intresse till domänen. Eftersom att jag säljer iPhonetillbehör så faller det rekvisitet också.

Alltså 3 av 3 rekvisit ej uppfyllda. För mer info om ATF-tvister kan man läsa här: http://www.iis.se/domains/aboutATF
ztream är inte uppkopplad  
Oläst 2008-09-05, 12:44 #6
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Att man skulle förlora domännamnet genom ATF känns som sagt inte troligt.
Däremot kanske Apple har synpunkter på att man använder namnet iPhone (renomésnyltning) och vidtar andra juridiska åtgärder?
Lumax är inte uppkopplad  
Oläst 2008-09-05, 16:07 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
I teorin kan vad som helst ske. I verkligheten tror jag att de flesta inser att det inte kommer ske.

Skulle det mot förmodan ske så kommer det vara tomma hot. Det finns ingen juridisk grund till att man inte skulle få använda iphonebutiken.se som sitt namn.

Men om man tror att man kommer sova dåligt på nätterna pga. namnet så går det bra att byta till Kallekulasbutik.name eller liknande eller så köper man den inte helt enkelt. Vad vet jag
ztream är inte uppkopplad  
Oläst 2008-09-05, 21:19 #8
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Det är som att du skulle starta en reservdelsbutik till Saab-bilar endast och inte fick kalla dig Saab-delar.se
Du kan ju testa att starta en spritbutik på nätet som bara säljer absolut vodka och döpa den till absolut-sprit.se och se vad som händer
vco-systems är inte uppkopplad  
Oläst 2008-09-05, 21:52 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Ja, Absolut-sprit är ond tro och oberättigat intresse samtidigt som det är varumärkesintrång. Bra exempel på ett undantag.

Iphonebutiken är dock inte det. Finns en lång utläggning på min blogg som går igenom alla rekvisit och bevisar att det är en onödig och befängd diskussion.

Jag är även beredd att skriva in i avtalet att jag garanterar förlorade värden vid en ev. ATF-tvist förutsatt att köparen betalar för avtalets upprättande.

Så from nu hade jag uppskattat om jag slapp lägga energi på folk som ändå inte är intresserade av att köpa butiken. That would be kinda awesome. Thanks dudes!
ztream är inte uppkopplad  
Oläst 2008-09-06, 18:07 #10
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
vet att du inte ville ha mer frågor men får tyvär sträcka mig en bit längre innan jag lägget ett:

1. Är du en Apple Premium Reseller? om inte hur ser apple på denna punkt?
2. kan du Garantera att det inte är billiga kopior på sakerna du säljer med tanke för att du har "levrantör" i kina?
3. har det hänt något den senaste tiden pågrund av den markanta miskningen av besökare?
4. hur stort är igentligen Varulagret? såg på sidan att rätt många grejor inte fanns i lager. har dock bara kollat snabbt.

till sist undrar jag om det är du eller ditt företag som har skapat Butikssystemet?
det påminner lite om det c4media har till sina kunder?

vill gärna veta vad du vill ha för Butikssystemet då det är det jag bara är ute efter?
vill du inte svara öppet får du lov att skicka ett vackert litet pm till mig
mynameisfredrik är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017