Kom ihåg mig?

Löneläge för webbutvecklare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-06-01, 11:59 #1
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Standard Löneläge för webbutvecklare

Hej!

Ska ha löneförhandling inför anställning imorgon, är nästan helt oerfaren på området och har tidigare bara haft ett par anställningar där jag varit underbetald om man ser till vad Unionen säger. http://www.unionen.se/rad-och-stod/o...are-webbmaster

Utöver detta har jag drivit egen firma inom webbutveckling och har totalt 5års erfarenhet i projekt som varit allt från att själv hålla i små enkla wordpressprojekt till att vara del i stora team där vi utvecklat e-handelslösningar som blivit prisbelönade.

Vad Unionens kalkylator inte bidrar med är geografisk löneuträkning, för jag antar att man som lantis inte kan räkna med samma lön som i Stockholm.

När jag använder http://www.loneratorn.se/ så hamnar jag omkring 32-37k/månad. Om vi då säger jag bor på landet (stad med ca 70k inv), är helt självlärd (via ex. lynda.com och pluralsight.com), och har 5 års yrkeserfarenhet. Är det då rimligt att be om 35k/månad, eller bör jag lägga mig lägre?

Skulle gärna bolla idéer med både anställda utvecklare och arbetsgivare som har anställda utvecklare för att se vad ni säger. Vill inte förstöra möjligheten genom att be om för mycket och inte sälja ut mig själv genom att jobba som underbetald igen.

Tack på förhand!


EDIT:
Språk jag använder mig av är JavaScript/Node, PHP, Ruby, Python etc. Dock inte lika bevandrad inom Microsofts språk.

Senast redigerad av Jimmit den 2015-06-01 klockan 12:01
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-01, 12:26 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Vad har dom andra anställda i lön? Och tror du dom kan hitta en ersättare med samma kompetens som dig till lägre lön?

Allt handlar mycket om efterfrågan och utbud av arbetskraft med.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-01, 12:34 #3
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vad har dom andra anställda i lön? Och tror du dom kan hitta en ersättare med samma kompetens som dig till lägre lön?

Allt handlar mycket om efterfrågan och utbud av arbetskraft med.
Vet faktiskt inte vad de andra utvecklarna tjänar, ser på allabolag.se att de har "Löner till anställda" på 2,7 miljoner. Det är 9 anställda, vilket ger 25k/mån per anställd. Dock täcker ju detta allt från copywriters till AD's.

De bör kunna hitta andra känner jag, dock kanske jag underskattar mig själv då de på intervjun sa att studenterna som tar examen på universitetet inte har tillräcklig kompentens. De har svårt att hitta någon som är tillräckligt bra i denna lilla staden, men var imponerade av vad de sett jag levererat hos min förra arbetsgivare, samt mitt github-konto.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-01, 12:43 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Vet faktiskt inte vad de andra utvecklarna tjänar, ser på allabolag.se att de har "Löner till anställda" på 2,7 miljoner. Det är 9 anställda, vilket ger 25k/mån per anställd. Dock täcker ju detta allt från copywriters till AD's.

De bör kunna hitta andra känner jag, dock kanske jag underskattar mig själv då de på intervjun sa att studenterna som tar examen på universitetet inte har tillräcklig kompentens. De har svårt att hitta någon som är tillräckligt bra i denna lilla staden, men var imponerade av vad de sett jag levererat hos min förra arbetsgivare, samt mitt github-konto.
Hur går företaget för övrigt då? Ökad omsättning och bra vinst? Mycket lättare få högre lön på ett företag som har bra marginal med tillväxt än bolag som knappt gör någon vinst.

Sedan hur gammal är du? Om du är under 26 så planerar ju rödgröna terroristerna ta höja arbetsgivaravgiften igen för unga. Om arbetsgivaren får 15% högre kostnad kanske dom inte vill ge någon lönehöjning alls på 5 år för täcka ökade kostnaden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-01, 14:02 #5
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Hur går företaget för övrigt då? Ökad omsättning och bra vinst? Mycket lättare få högre lön på ett företag som har bra marginal med tillväxt än bolag som knappt gör någon vinst.

Sedan hur gammal är du? Om du är under 26 så planerar ju rödgröna terroristerna ta höja arbetsgivaravgiften igen för unga. Om arbetsgivaren får 15% högre kostnad kanske dom inte vill ge någon lönehöjning alls på 5 år för täcka ökade kostnaden.
De har gått från 3,7milj 2010 till 7,15milj 2014 i omsättning, och gjorde ett resultat e. finansnetto på nästan 1,5miljoner 2014.

Är 25år nu i sommar, så vet inte om de kommer hinna höja den innan jag fyller 26, är lite dåligt insatt hur långt gånget det förslaget är?
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-01, 14:26 #6
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
35k är ingen orimlig lön om du är duktig. Det är dock tyvärr en ganska stor spridning på lönerna (Göteborg) för utvecklare, vissa bolag betalar runt 30 andra runt 40. Att vara självlärd skall inte vara något problem så länge man är duktig och kan visa upp referensprojekt.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-01, 15:10 #7
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
35k kan du nog kräva om du är duktig och de *verkligen* vill ha dig, jag tror dock man måste ha mer än 5 års erfarenhet och kunna visa upp bra referensprojekt. Om vi snackar marknadsmässig lön i en mellanstor stad där man jobbar åt privat firma så ligger du någonstans runt 29-32k. Också, utav erfarenhet kan jag säga att det är lättare att tjäna mer som en .NET utvecklare än en PHP/Ruby/Python/... då "enterprise" marknaden till 90% förlitar sig på Microsoft teknologier. Lycka till!

Senast redigerad av jayzee den 2015-06-01 klockan 15:16
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-01, 15:48 #8
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
35k är ingen orimlig lön om du är duktig. Det är dock tyvärr en ganska stor spridning på lönerna (Göteborg) för utvecklare, vissa bolag betalar runt 30 andra runt 40. Att vara självlärd skall inte vara något problem så länge man är duktig och kan visa upp referensprojekt.
Har också fått uppfattningen att spridningen är enorm. Hört bekanta som jobbat för 18k och andra som jobbat för nära det dubbla även här i stan.

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
35k kan du nog kräva om du är duktig och de *verkligen* vill ha dig, jag tror dock man måste ha mer än 5 års erfarenhet och kunna visa upp bra referensprojekt. Om vi snackar marknadsmässig lön i en mellanstor stad där man jobbar åt privat firma så ligger du någonstans runt 29-32k. Också, utav erfarenhet kan jag säga att det är lättare att tjäna mer som en .NET utvecklare än en PHP/Ruby/Python/... då "enterprise" marknaden till 90% förlitar sig på Microsoft teknologier. Lycka till!
Det var faktiskt de som kontaktade mig, trots jag vid tillfället hade fast jobb. Så min uppfattning är att de *verkligen* vill ha mig. Referensprojekt finns det gott om, bl.a. 2st sajter som varit med i IDG:s topp 100 sajter (även om den listan är av väldigt varierad kvalité).

Förstått det är lättare att tjäna större pengar där, dock är detta en reklambyrå som är på jakt efter en utvecklare som behärskar främst PHP och kan sköta deras servrar som rullar på Linux. Kanske skulle nämnt detta i min ordinarie post inser jag nu.

Känns kanske som 35k är i överkant av vad jag kan få. Men samtidigt är det väl ingenting som är fel att fråga efter, så får väl de försöka "pruta" och se om vi kan mötas.

Vad jag undrar i grunden är väl egentligen hur ni förhandlar, börjar ni högt och räknar med att "förlora" ett par tusenlappar eller säger ni direkt vad ni önskar. Samt vad som är rimligt här i småstan för ovan nämnda färdigheter. Utgår Unionen från något snitt storstad kontra landsbygd eller är det enbart baserat på storstäderna eftersom det är där de flesta jobben finns?
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-01, 15:58 #9
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Vad jag undrar i grunden är väl egentligen hur ni förhandlar, börjar ni högt och räknar med att "förlora" ett par tusenlappar eller säger ni direkt vad ni önskar.
Säg bara "jag har tänkt mig 35k, vad har ni tänkt er att erbjuda mig?"

Är man bara rak och ärlig tror jag att det mesta löser sig, arbetsgivare är ju människor precis som du (är själv arbetsgivare ) så det borde inte vara några problem.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-01, 21:22 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag tycker i vart fall inte att du ska gå under de 26 000 kr/mån som Unionen listar som lägsta intervall.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017