Kom ihåg mig?

Vad betalar jag för?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-09, 17:24 #1
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Standard Vad betalar jag för?

Jag tycker att det är otroligt rörigt med alla fakturor runt domäninnehav. Har ett 20-tal på två konton hos ett webbhotell. Numer kommer det fakturor från .se också, eller så har det gjort det tidigare också. I vilket fall som helst känns det som jag betalar hela tiden och dubbelt. Skulle självklart kunna kontrollera detta själv men som sagt, det är jävligt rörigt. Verkar ha flera konton på .se också där var och ett innehåller en eller flera av mina domäner.

Vad är det jag betalar för. Webbutrymme (hotellplats) förstås men vad är det andra och till vem går slutligen pengarna?
Jag skulle vilja ha bättre kontroll inte minst för att inte tappa en domän (vilket var nära för ett par dagar sedan) som letat sig in på ett för mig okänt konto hos .se. Borde man inte kunna styra upp detta så man betalar en gång om året till en leverantör där allt finns samlat och bevakat.

Nu senast fick jag en (ytterligare) faktura på 200 kr från .se för att de ??? en se-sajt under ett enda år.

Senast redigerad av Paginas Jakobsson den 2010-03-09 klockan 17:27
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-09, 17:30 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Med den nya affärsmodellen för .se-domäner som togs i drift för ett år sedan (ett år idag!) kan du samla alla dina .se-domäner hos en leverantör. Börja med att fråga ditt webbhotell om de kan hjälpa dig. Om de inte är registrar för .se kan du leta upp en registrar på denna sida:
http://www.iis.se/domaner/registrera...ta/?country=SE

Troligen ligger dina domäner idag hos .SE Direkt som registrar, dit alla som inte gjorde ett val innan bytet förra året hamnade.

.SE Direkt tar enbart betalt för registreringen och förnyelsen av ditt domänamn. Ditt webbhotell tar betalt för sina hostingtjänster (DNS-hosting, webbhosting, e-posthosting etc). De flesta större webbhotell är även registrarer och kan därför ta över registreringstjänsterna från .SE Direkt om du vill, och då kanske samla allt på en faktura (eller i alla fall från en leverantör).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-09, 18:06 #3
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Det går numer dessutom att förlänga .se-domäner 12-120 månader, så man kan se till att alla .se-domäner förfaller samma månad. Det är inte säkert att man kan göra det hos alla registrarer, men jag vet att det går hos Binero.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-09, 21:32 #4
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Det går numer dessutom att förlänga .se-domäner 12-120 månader, så man kan se till att alla .se-domäner förfaller samma månad. Det är inte säkert att man kan göra det hos alla registrarer, men jag vet att det går hos Binero.
Tack Emil och Björn. Surftown, där sajterna ligger, tillhör väl en av de större leverantörerna så förhoppningsvis har kan de göra som ni föreslår.
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017