Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ombilda egen firma / Ta över AB?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-15, 11:36 #1
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
Standard Ombilda egen firma / Ta över AB?

Hej allihopa!

Jag går i tankarna att starta upp ett AB men har förlorat mig själv i den djungel som det är och behöver hjälp. Tänker att många här gjort samma resa och kan ha några goda råd att ge mig, om det är fel underforum så flytta gärna.

Jag har i dagsläget en egen firma där jag fakturerar alla intäkter som mina hemsidor har i dagsläget. Jag vill övergå till ett AB främst för att inte behöva skatta alla pengar vid årsskiftet (jag är inte beroende av inkomsten, har ett jobb vid sidan) utan vill låta de ligga kvar i bolaget.

Som jag förstått det har jag lite olika möjligheter. Först och främst kan man väl ombilda en egen firma till ett AB, men hur mycket pengar måste man då skatta för?

Jag har också en annan möjlighet - jag kan ta över ett AB som min pappas kompis lämnat bakom sig (han har flyttat utomlands) där jag antagligen då bara fakturerar över pengarna och lägger ner min egna firma. Är detta en bättre idé än att ombilda?

Slutligen undrar jag också hur det står till med att värdera hemsidor och om jag måste redovisa något särskilt om jag skulle gå över till ett AB eller om det räcker med att värdera hemsidan som tillgång i det nya företaget (finns inga kopplingar till egna firman från sidorna). Några tips?

Är väldigt tacksam för svar eller råd i rätt riktning!
Z
zeven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-15, 16:43 #2
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Jag har lite dåligt med tid just nu så svarar lite kortfattat och skickar med lite länkar där du kan läsa vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av zeven Visa inlägg
Jag har i dagsläget en egen firma där jag fakturerar alla intäkter som mina hemsidor har i dagsläget. Jag vill övergå till ett AB främst för att inte behöva skatta alla pengar vid årsskiftet (jag är inte beroende av inkomsten, har ett jobb vid sidan) utan vill låta de ligga kvar i bolaget.
Om det är den främsta anledningen så tycker jag att du ska läsa på om expansionsfonder och periodiseringsfonder. Du behöver inte skatta för alla pengarna vid årsskiftet om du har en enskild firma. Du kan även utnyttja positiv räntefördelning för att beskatta viss del av resultatet i inkomstslaget kapital. Däremot så finns det ju andra fördelar med aktiebolag, t.ex. så kan du använda vinstutdelning istället. Om du arbetar aktivt med företaget så tycker jag du ska läsa på om fåmansaktiebolag.

Citat:
Ursprungligen postat av zeven Visa inlägg
Som jag förstått det har jag lite olika möjligheter. Först och främst kan man väl ombilda en egen firma till ett AB, men hur mycket pengar måste man då skatta för?
Du kan läsa lite om omstruktureringar på Skatteverkets hemsida:
https://www.skatteverket.se/foretago...800085368.html

Den här boken har en hel praktisk information också:
http://www.blinfo.se/bocker/byte-fra...tiebolag__5175


Citat:
Ursprungligen postat av zeven Visa inlägg
Jag har också en annan möjlighet - jag kan ta över ett AB som min pappas kompis lämnat bakom sig (han har flyttat utomlands) där jag antagligen då bara fakturerar över pengarna och lägger ner min egna firma. Är detta en bättre idé än att ombilda?
Du kan inte bara fakturera över pengarna och lägga ned din firma. Det smidigaste är nog att omstrukturera enskilda firman, men det kan du ju iofs göra genom att köpa ett färdigt AB.

Citat:
Ursprungligen postat av zeven Visa inlägg
Slutligen undrar jag också hur det står till med att värdera hemsidor och om jag måste redovisa något särskilt om jag skulle gå över till ett AB eller om det räcker med att värdera hemsidan som tillgång i det nya företaget (finns inga kopplingar till egna firman från sidorna). Några tips?

Är väldigt tacksam för svar eller råd i rätt riktning!
Z
Som huvudregel gäller det att tillgångar ska överlåtas till ett marknadsmässigt pris. Om priset vid överlåtelsen är lägre än marknadspriset ska du uttagsbeskattas. När du omstrukturerar en enskild firma till eget aktiebolag i Sverige kan du dock göra en underprisöverlåtelse till ett skattemässigt värde. Om du har registrerat en domän för 99kr+ moms så ska det bokförda värdet vara 99kr.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 11:51 #3
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
Först och främst - tack för svaren!

Ska läsa igenom länkarna du skickade. Jag har förstått att AB har flera fördelar så finns fler anledningar än att jag endast vill låta pengarna ligga kvar i företaget över året. Dock så är jag inte riktigt säker på att jag tjänar någonting på vinstutdelning just nu då jag är under 26 vilket ger mig halva arbetsgivaravgiften vid lön. Visst borde det stämma?

Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Du kan inte bara fakturera över pengarna och lägga ned din firma. Det smidigaste är nog att omstrukturera enskilda firman, men det kan du ju iofs göra genom att köpa ett färdigt AB.
Varför kan jag inte fakturera över pengarna? Förstår att det är gråzon men jag kan ju uträtta många timmars arbete som min egna firma måste betala för. Ska läsa på mer om omstruktureringen, verkar ju som en bättre utväg kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Som huvudregel gäller det att tillgångar ska överlåtas till ett marknadsmässigt pris. Om priset vid överlåtelsen är lägre än marknadspriset ska du uttagsbeskattas. När du omstrukturerar en enskild firma till eget aktiebolag i Sverige kan du dock göra en underprisöverlåtelse till ett skattemässigt värde. Om du har registrerat en domän för 99kr+ moms så ska det bokförda värdet vara 99kr.
Menar du här att jag kan föra över värdet för faktiska kostnaden för domäner, webbhotell etc och inte behöver värdera sidorna till ett marknadsvärde förräns senare (när jag har ett AB)?
zeven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 11:57 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Visst kan du fakturera över pengarna från enskilda firman, men du måste göra det på ett korrekt sätt. Det är ju två olika företag och du kan själv bestämma att den enskilda firman köper tjänster från Aktiebolaget, tills pengarna är slut i den enskilda firman, sen kan du avveckla den.

Du har ju teckningsrätt för båda företagen så det är juridiskt och skattemässigt inga konstigheter.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 13:33 #5
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Det går egentligen inte att ombilda en enskild firma till ett aktiebolag.
Om du vill övergå från en enskild firma till ett aktiebolag görs det i tre steg:
  1. Registrera ett aktiebolag
  2. Aktiebolaget kan därefter köpa inkråmet (tillgångar/skulder) från den enskilda firman
  3. Avveckla den egna firman.

Jag har skrivit en mer djupgående artikel om att ombilda en enskild firma till ett aktiebolag här, men den bästa resursen är som alltid Skatteverket.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 16:47 #6
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
zeven zeven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 60
Tack för alla svar, verkligen.

Finns det några fördelar med att registrera ett nytt och inte ta över ett AB som funnits ett tag? Eller tvärtom?
zeven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-16, 22:39 #7
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av zeven Visa inlägg
Finns det några fördelar med att registrera ett nytt och inte ta över ett AB som funnits ett tag? Eller tvärtom?
Om bolaget har en bra historik (nu snackar vi siffror och leverantörsrelationer) så ska du ta över det gamla om du får det billigt. Historik är nästan det enda som betyder nåt för många leverantörer (och kunder) så ett bolag som haft fina siffror i många år kommer alltid premieras framför ett nystartat.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-13, 23:10 #8
mindphaser mindphaser är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 423
mindphaser mindphaser är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 423
Tar upp en gammal tråd, hoppas det är okej. Har sedan tidigare en enskild firma som går bra just nu och håller på att starta ett AB där majoriteten av framtida uppdrag och utveckling kommer läggas. Tanken är att behålla enskilda firma och dess hemsidor vilka drar in pengar via affiliate och Adsense.

Eftersom jag via min anställning redan ligger över brytgränsen för statlig skatt och uppskattar kommande års vinst i enskilda firman till ca 200ksek vill jag så klart ta ut det mesta som utdelning i Aktiebolaget, vilket från start inte kommer ha större inkomster.

Jag "vågar inte" gå in i Adsense och andra affiliate avtal och strula för att ändra kontakt- och bankuppgifter - är rädd för att konton ska stängas ner och inkomster sluta komma.

Läste i denna tråd att man kan "fakturera över" pengar från enskilda firman till sitt AB, stämmer det fortfarande? Skulle jag då t.ex. ställa ut en faktura från mitt AB till min enskilda firma på större delen av nästa års vinst och på så vis ta ut som utdelning (ca 40% skatt) istället för vinst i enskilda firman (ca 60% skatt)? Eller bör detta göras fortlöpande under året?

Jag äger enskilda firma till 100% (så klart) och så även AB't.

Momsen får väl enskilda firman punga ut med dock men den återbetalas ju....

Andra förslag på hur jag bäst löser detta? Visst skulle jag kunna skapa nya Adsense- och affiliate konton och byta ut på de gamla hemsidorna men då kanske dom måste överlåtas...men då till marknadsvärde, eller?

Många frågor, men om någon har tips eller erfarenheter är jag evigt tacksam!
mindphaser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-17, 17:02 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Ja. Du kan fakturera din enskilda firma från ditt AB. Den enskilda firman betalar momsen till ABt men får tillbaka den från Skatteverket. ABt betalar in momsen. Något förenklat.

Hur skatten blir på din utdelning i ett fåmansbolag är lite oklart, framförallt om de nya reglerna går igenom.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-12-17, 21:21 #10
mindphaser mindphaser är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 423
mindphaser mindphaser är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 423
Tack för svaret Jonny!

Ringde faktiskt skatteverket och frågade. Den första jag talade med var tveksam till om det ens var okej att driva både en enskild firma och ett AB inom samma/liknande verksamhet. Än mer tveksam var han till att det skulle vara okej att fakturera mellan bolagen.

Ringde upp igen en stund senare, pratade med en annan person, och då lät det som en självklarhet att man skulle få driva både enskild firma samt AB parallellt. Frågade dock inte om att "fakturera över" andra gången utan var nöjd med svaret att det iaf var okej att driva både och.

Senast redigerad av mindphaser den 2016-12-17 klockan 21:22 Anledning: Lade till "pratade med annan person"
mindphaser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017