Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Rättigheter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-16, 21:23 #1
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Det förekommer diskussioner om rättigheter på många forum här på wn, och förslag med vad kan jag göra/inte göra.

Att tänka på när jag säljer något är med vilken rättighet säljs det ?
Får använda sidans utforming /script o dyl eller rätt att använda och distribution av köpt produkt eller total rättighet för produkten.
Dessa olika innebörder har ett även olika innbörd vad som får göras och inte göras enligt upphovsrätten.

Ex v säljer jag en sida till ett företag kan jag då ha den i min portfölj på ex v min webbplats ?
svaret på frågan är med vilken rätt har jag sålt sidan? troligen köper inte många företaget en sida med begränsade rättigheter, har de inte gjort det är risken stor att man begår ett brott enligt upphovsrättslagen.
Trots att man själv tillverkat sidan, som man genom avyttringen sålt sin rättighet till.

Detsamma gäller försäljning av skript mm , så ni som säljer se till att formuler a med vilken rätt produkten säljs för undvikande av tvist.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-17, 02:15 #2
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Originally posted by jgul@Mar 16 2004, 19:23
Detsamma gäller försäljning av skript mm , så ni som säljer se till att formuler a med vilken rätt produkten säljs för undvikande av tvist.
Det finns ju mängder med licenser man kan släppa sin mjukvara under. Här är en lista på några:
Andra som dyker upp:
  • Free For Educational Use
  • Free For Non-commercial use
  • Free To Use But Restricted
  • Freely Distributable
  • Freeware
  • Perl License
  • Postware
  • Proprietary License
  • Proprietary License with Free Trial
  • Proprietary License with Source
  • Public domain

Har jag glömt nån? Lägg till dem isf...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-17, 09:34 #3
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Bra att du tog upp det här, jgul, tror definitivt det kan behövas lite diskussioner.

Vad lunne82 listat är ju mest fria och semi-fria licensformer (bortsett från några få) men det mest intressanta är ju egentligen detaljerna kring de kommersiella produkterna, det vill säga: köper jag en licens, köper jag rätten till koden, köper jag rätten att säga att jag har skrivit koden, får jag använda koden hur jag vill och så vidare. Det finns kanske till och med finns gratis standardavtal som flyter omkring?

Generellt sett brukar det väl vara så att man köper rätten till koden, om man inte uttryckligen köper en licens. När man är anställd antar jag att det är självklart att arbetsgivare har hela rätten till allt man producerar under arbetstid men jag är osäker - t.ex. kan man åtminstone delvis behålla upphovsrätten till en text som är skriven under arbetstid?
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-17, 11:05 #4
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Ja det vad jag menar får jag ett uppdrag att göra något ex v skript så är det ju troligt att uppdragsgivaren köper rätten till skriptet, särskillt i fall de har utformat det. Då kan jag själv inte lägga skriptet så andra kan prova det på ex v min sida utan tillstånd utan att begå intrång i upphovsrätten som jag sålt.
Tanken med mitt inlägg var att när något produceras och sedan säljs, att man skall vara tydlig vad det är man säljer för att undvika processer och dåligt ryckte...
Så diskussionen verkar ha ett behov.

lunnes lista är ju bra att ha så man kan sälja licenser utan att behöva upprätta egna avtal.

Citat:
När man är anställd antar jag att det är självklart att arbetsgivare har hela rätten till allt man producerar under arbetstid men jag är osäker - t.ex. kan man åtminstone delvis behålla upphovsrätten till en text som är skriven under arbetstid?
Om inte annat avtalats så tillhör rätten arbetsgivaren.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017