Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


DHL till privatkund. Fungerar det bra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-12, 10:03 #11
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Har fått paket av DHL till mig. Det visade sig att DHL inte hade hämtat paketet hos ServicePoint trots att det var anmält att det skulle hämtas. Det tog 1månad innan DHL fattade.

Håller med DreamLogistics starkt.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 10:52 #12
BodyContact BodyContact är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 14
BodyContact BodyContact är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 14
Jag får nog tyvärr sälla mig till skaran att DHL inte riktigt når upp till Postens standard. Har inte råkat ut problem personligen, men varje gång man besöker DHL ServicePoint i Västberga (Stockholm) så ser man vilka problem andra har med DHL.

Nu senast var det någon som hade fått vänta ca 2 timmar innan DHL hittade hans paket. Och när det väl hittades så fattades tydligen hälften av innehållet i paketet :-)
BodyContact är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-08, 13:16 #13
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
DHL var ju lite roliga också. De ville ha deposition för att jag skulle få bli kund hos dem, 5000 kronor tror jag det var, för att min firma är nystartad. Det fick bli posten!
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 16:06 #14
Littlefinger Littlefinger är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 24
Littlefinger Littlefinger är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 24
DHL ville också ha 5000 kr i deposition av oss. Posten ftw
Littlefinger är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-18, 21:08 #15
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
Jag har länge tyckt posten´s service var dålig men idag har jag fått erfara den absolut sämsta servicen jag någonsin upplevt från ett fraktbolag. Efter idag känns posten som ett mycket mer kompetent bolag än innan detta hände.

Skulle idag få en mycket viktig leverans med DHL, enligt spårningen så lastades det för utkörning på morgonen. Eftersom jag inte vill missa paketet så stannar jag hemma hela dagen och avstår från att utföra diverse ärenden.

När klockan är 16.00 undrar jag var mitt paket är så jag hör av mig till DHL. De säger att det är på väg och borde vara hos mig inom kort. Väntar lite till och 45min senare när klockan är 16.45 börjar jag bli orolig och ringer igen, då får jag veta att DHL bilen hade vart hos mig 16.05 men att "ingen fanns för att ta emot paketet". Det visar sig att DHL chaffisen inte förstod sig på en tavla med namn och runda knappar som vanliga människor kallar ringklockor utan hade helt enkelt skitit i att ringa på. De säger att jag får vänta tills måndag men jag ger mig inte och får veta att jag möjligen skulle kunna hämta det lite senare på DHL´s uthämtningsställe vid landvetter flygplats (utanför Göteborg). De säger att de skall kolla upp och sedan återkomma.

45min senare har ingen återkommit och jag ringer igen, då har den jag pratat med gått för dagen... Pratar med en ny tjej som säger som alla andra hos DHL´s support "inget vi kan göra, vi vet inget om det osv.". Ringer några gånger till och får tillslut tag på någon som säger att hon ska ringa upp om det kommer in till Landvetter.

Får sedan ett samtal ca 45min senare och då säger hon att jag kan åka ut för att hämta det. Kör då 25km från centrala Göteborg strax efter 19.00 ut till DHL. Kommer fram och då är det tydligen så att paketet ligger på en annan DHL central i Göteborg men de har "inte" nummer eller öppettider till dem. Ringer supporten igen från bilen och får då veta att de stängt det andra uthämtningsstället för helgen.

Nu har jag alltså lagt ner en hel dag på att ordna med leveransen kört 50km för att hämta och ringt supporten minst 10gånger varav de flesta bara försökte få mig att ge mig och vänta tills nästa veckan. Men det finns en anledning till att jag betalar för DHL för internationella försändelser och det är för att få fram det i tid. Nu kan jag lova att nästa gång väljer jag ett annat fraktbolag. Frågan är vad man betalar en mindre förmögenhet för egentligen? Jag trodde det var servicen, men den är tydligen obefintlig hos detta bolag.

För att avsluta detta långa inlägget så vill jag bara säga att service är idag tyvärr en stor bristvara i hela samhället men jag är i alla fall villig att betala det lilla extra för de företagen som kan ge mig service. Det gäller både fraktbolag, webbutiker och alla andra företag jag har att göra med.
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 12:54 #16
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Hade ungefär samma erfarenhet igår. Försändelserna var riktigt akuta för att kunna skickas vidare ut innan jul. DHL dyker inte upp och kundservice verkar tycka att det är helt normalt och säger att de "kanske kan kommer på måndag". Fick åka till paketdepån och vänta en halvtimma. Visar sig därefter att de lyckats slarva bort 30% av paketen. GRR!
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 14:09 #17
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
Vi skickar relativt små paket(upp till 2 kilo) till privatkunder och vi har prövat DHL, Shenker och posten paket och brev, jag måste säga att det som fungerar bäst är skymmande brev, den tjänsten utklassar även postens egna pakettjänster.

Shenker= Långa leveranstider + dålig koll på paketet + paket som försvinner
DHL= Dålig support + paket som förvinner som sedan dyker upp efter 3 månader + Riktig dålig koll på vart paketet ska skickas + har ännu inte fått någon ersättning för de paket som försvunnit.
Posten paket= Dyrt + Paket går sönder + Något enstaka har försvunnit, tog två månader innan posten löste det ekonomiskt.
Posten brev= Billigast + snabbast + två har gått sönder på 8000 skickade + 10 har försvunnit.

Posten hanterar brev väldigt bra, medan postens paket måste packas som om de ska ut i krig för att komma fram hela.
eboy99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 18:45 #18
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 207
Har efter ytterligare samtal med DHL ikväll fått vet att paketet INTE kommer att köras ut måndag utan att det är mitt ansvar att ta kontakta med dem imorgon och lösa det på något annat sätt. Tydligen så kan de tidigast köra ut det tisdag då. Jättebra när man har bråttom.
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-20, 20:03 #19
Magnusfaldt Magnusfaldt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 43
Magnusfaldt Magnusfaldt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 43
För mig har DHL fungerat bra hittills (Norrköping deadline kl.1400).
Jag låter kunden få avgöra om det ska skicka med Posten eller DHL.
Kunder som väljer DHL (lägre pris) har möjligen då en viss acceptans att det kan dra ut någon dag på tiden.
Inga kunder har klagat hittills.
De gånger jag har gjort stickprov har paketet funnits på Servicepoint dagen efter.

Det behövs en konkurrens mot Posten.
Magnusfaldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-25, 14:22 #20
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
Vi har testat både Schenker Privpak och DHL Servicepoint och kan inte säga att det är någon väsentlig skillnad. Båda fungerar bra - även jämfört med Postpaket. Undantag finns klart i vissa områden där kunden har långt till ett ombud, så man bör ge kunden möjlighet att även få leverans med Posten.

På paket med utkörning (Schenker Parcel och DHL Paket) så blir det alltid struligt om det inte finns folk på plats för att ta emot paketet. Min uppfattning är nog att Schenker gör avisering och ny utkörning snabbare - men de tar å andra sidan extra betalt för det, medan det kan ta några dagar hos DHL - dock utan extra kostnad.
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017