FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Det är dags att deklarera (preliminär) och jag undrar hur jag ska deklarera mina inkomster från google och hur det kommer skattas. Är det jag får från google inkl moms? ex moms? Ska jag betala moms för det jag får? Hur funkar det? (jag är lite förvirrad som kanske märks) Hur mycket kommer jag skatta på säg 10000 kr jag fått direkt från google? Jag har enskild firma för övrigt, dock kommer inäkterna från google till mig "privat", men jag förmodar att jag blir tvungen att blanda in företaget här eftersom att inkomsterna är ett resultat av min verksamhet. Mvh. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan det vara så att ingen vet eftersom ingen någonsin deklarerat dessa inkomster?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
ja så kan det vara eller så sover alla
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Inkomsterna från Adwords är som inkomsterna från vilken svensk källa som helst med skillnaden att det du får från adwords är utan moms. Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
av 10000 kr blir det alltså 7500 kvar att skatta på, eller har jag missförstått? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Om du har inte har fått moms utbetald, så finns det ingen moms att betala in till staten.
Momsen är ingen avgift du betalar. Moms är hantering av statens pengar. Betalar du moms i butiken får du tillbaka den av staten. Får du momsen betald av en kund ska du betala in den till staten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Momsen är förövrigt ett påslag om 25%; och således utgörs 20% av konsumentpriset av moms - inte 25%.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ja, som sagt, om du har inte har fått moms utbetald, så finns det ingen moms att betala in till staten.
Inkomsterna ska man däremot redovisa som inkomst som privatperson eller företagare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Ok, nu är jag med. Men hur blir det med fallet av att deklarera säg 10000kr jag fått från google?
Deklarerar som företagare. Får jag betala socialaavgifter? Hur mycket blir skatten ungefär? Vad blir kvar av 10000kr helt enkelt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Skatterna är samma oavsett om pengarna kommer från ICA, Erics1son, Nisses Data eller Google. Det hela beror lite på hur ditt företags ekonomi ser ut. Men tummregelen är att man får ut hälften.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|