FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
När du tar uppdrag och fakturerar i din näringsverksamhet måste du som har FA-skatt åberopa F-skatten skriftligen varje gång för att den ska gälla!
Gäller det inte om man bara har F-skatt oxå? har läst lite olika på internet vad som gäller med FA-skatt, så vad menas med skriftligen? och hur funkar det när dom förskottsbetalar? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, har du FA så kan du även vara anställd.
Har ju med att arbetsgivaren inte ska betala arbetsgivaravgifter för dig eller inte om du gör arbetet som ditt företag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
jo det fattar jag!
men..... "När du tar uppdrag och fakturerar i din näringsverksamhet måste du som har FA-skatt åberopa F-skatten skriftligen varje gång för att den ska gälla! så vad menas med skriftligen? och hur funkar det när dom förskottsbetalar och inte blir fakturerarde?" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det innebär att du måste åberopa din F-skattesedel i alla offerter och avtal du skriver. Som vanligt ska du också ange att du innehar F-skatt på fakturor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Det räcker med att ange att du har F-skatt på fakturan. Då är kunden skyddad från ansvar enligt skattemyndighetens egen hemsida.
Men för att vara helt äker så kan du skriva i uppdragsavtalet (som absolut bör vara skriftligt) att din firma har F-skatt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
men om man inte har faktura då? går det på kvittot då eller? eller måste man ge offert eller annat papper innan betalning?
Så det bästa är att skicka en faktura ändå, även om dom inte behöver betala den tex om dom vill ha en annonsplats, betalar dom inte inom typ 3 dagar får dom den inte! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Varför förskottsbetalning? När tilllämpas det menar du?
Beställer en kund något av dig har ni väl ingått någon form av avtal före? Då kan det stå på avtalet att du har f-skatt. Jag har haft FA-skattesedel under hela perioden som jag bedrivit egen näringsverksamhet så det är inget problem eller något speciellt som man skall tänka på du anser jag själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det kan väl stå på kontantkvittot också.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|