Kom ihåg mig?

Hjälp med projekt!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-19, 18:00 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare

Standard Hjälp med projekt!

Hej,

Jag och en partner gjorde ett fruktansvärt misstag och anlitade några pakistanier till en hemsida. Vi är nybörjare i branschen och trodde de gav oss ett bra pris, vilket det inte var i slutändan. (xclusive-studios.com för övrigt är deras skitföretags hemsida)

De kunde inte följa kontrakt, hade stora kommunkationsproblem och var oerhört oproffesionella (de kunde kalla oss saker som "you are disgusting" och bli upprörda och inte svara i telefon/mail/msn på flera dagar ibland.) Vi hade betalat 80% i förskott och kunde inget göra, de vägrade ge oss pengarna tillbaka. Mitt livs största misstag.

Hur som helst så är koden så otroligt rörig och dålig enligt konsulter vi anlitat i efterhand som har försökt fixa den att jag känner att det är nog bäst att bara låta någon koda om hela hemsidan istället för att reparera den för tusentals kronor.

Hemsidan är rätt avancerad och har många kritiska funktioner, det är alltså inte bara en "informationshemsida" med lite text här och var.

Just nu fungerar hemsidan halvdant men långt ifrån vad vi ville. Jag tror det skulle gå att reparera den men jag vet inte vad det kommer kosta oss, alla konsulter vi anlitat hittills har skrivit om deras kod snarare än redigerat den och varje gång de ändrar något, så produceras det nya buggar på annat håll i koden och detta har blivit en evig ond cirkel.

Ni med erfarenhet, vad ska vi göra i detta fall? Hur mycket kan det kosta oss att låta någon göra om hela hemsidan med hjälp av koden vi har? Jag förstår att det är svårt/omöjligt att svara på exakt vad det kan kosta men är det möjligt att man lånar lite av koden och skriver om allting med hjälp av det som finns? Eller ska vi bara fortsätta köra på?

Jag känner just nu att jag inte orkar att låta konsulter reparera den mer, det innebär så fruktansvärt mycket jobb för oss att hela tiden testa all funktionalitet och jag har tappat lusten i projektet. Vi har investerat snart 1 år i tid och snart 6-siffrigt i pengar, så snälla vägled oss hur vi ska gå tillväga nu!

Vad hade ni gjort i vårt fall?

Senast redigerad av aDonis den 2010-05-19 klockan 18:03
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-19, 18:38 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
För det första hade jag från början aldrig betalat ett underpris (vilket jag förmodar ni gjort) för en så pass viktig och avancerad sida som det verkar handla om. Det är precis samma sak med hantverkare. De flesta som råkar illa ut har anlitat några av de billigaste hantverkarna de kan få tag i och då är det ofta ett lotteri. Det kan gå bra men ofta gör det inte det. Får man dålig kod utan vettig dokumentation så är det även där svårt, dyrt och tidsödande att fixa till i efterhand.

Rent spontant låter det som att det är så pass mycket kod och så många buggar och andra missar att det förmodligen är bättre i längden att börja om från scratch, särskilt om sajten kommer att vidareutvecklas i framtiden. Därmed inte sagt att man inte kan utnyttja några delar av den gamla koden. Det är dock svårt att ge ett bra svar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-05-19 klockan 18:42
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-19, 23:17 #3
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Att snåla på rätt saker är nyckel till framgång har du en idé du tror på och lägger all din energi och tid på det, skaffa duktiga medarbetare på plats och betala vad det är värt istället för att välja det billigaste alternativet. På det sättet slipper du sådant i framtiden.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-19, 23:51 #4
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Alla gå på en smäll som kostar en del är något som alla företagare gör någon gång, som man nästan måste göra. Se det som "läropengar".

Det låter som om er sajt är ett korthus, som måste lappas och lagas hela tiden. Inga kul energier att simma runt i, om man säger så. Jag hade börjat om från början om jag var du. Visst det kostar en del, men jag tror du vinner i längden på det.

När du ändå bygger nytt kanske du kan passa på att lägga till nya finesser som du kanske funderat på, men som inte riktigt blivit aktuellt, eftersom ni verkat få hålla på med brandsläckning i koden snarare än idésprutning. Så tänker jag i alla fall. Släpp det gamla och gå framåt, det är goare energier i det.

Senast redigerad av Blomsterpassion den 2010-05-19 klockan 23:53
Blomsterpassion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-20, 00:24 #5
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Skriv enhetstester för att se till så att inte existerande funktionalitet blir trasig när ni ändrar i koden.

Lär er av misstaget, man får vad man betalar för.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-20, 18:32 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Tack för optimistiska och bra svar, vi får starta om igen helt enkelt.
Oläst 2010-05-20, 18:57 #7
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Hur hittade ni dessa oseriösa människor? Vad fick er att välja dem?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-20, 18:59 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Hur hittade ni dessa oseriösa människor? Vad fick er att välja dem?
Blev rekommenderade av en "gammal vän" som hade låtit dem göra en mindre sida och de skulle tydligen vara kunniga. Ack så fel han hade...
Oläst 2010-05-20, 21:21 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Flera klassiska misstag:

- Oerfaren beställare som tror sig göra ett "klipp" med billiga utvecklare
- Ingen skriftlig och professionellt framtagen kravspecifikation (förutsätter jag saknas)
- Underfinansiering(du har betalt för en månads jobb men förväntar dig 12 månaders jobb)
- Helt orealistiska förväntningar
- Ren okunskap om hur man driver utvecklingsprojekt
.
.
.

Det krävs fler komponenter för att lyckas:

- Skaffa mer kunskap om att vara beställare
- Fullständig finansiering (realistiskt kanske 0,7-1 Mkr)
- Professionellt framtagen kravspec
- Försök inte driva utvecklingsprojekt utan kunskapen
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-21, 13:28 #10
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Jag hade tagit in en konsult som kollar igenom koden(efter att ni noga förklarat läget, och vad som i era ögon inte funkar bra, osv) och sen ger rekommendationer vad som bör prioriteras, vad som kanske funkar ändå, eventuella ändringar och till slut en tidsuppskattning per del. Efter det kan ni se bestämma vad ni ska göra samt i vilken ordning, om ni har råd, etc.

Edit: Om jag hade beställt från pakistan(men funkar även i Sverige) så hade jag delat upp projektet i delar, där varje del ska gå att leverera och köra. Full betalning för delen hade utgått när delleveransen godkänts i test, och först då kan dom börja koda på nästa del, osv. Då kommer varningsflaggorna upp mycket tidigare och det blir förhoppningsvis billigare om man satsat på fel häst o vill dra sig ur efter att del 1 levererats.

På't igen bara

Senast redigerad av yadis den 2010-05-21 klockan 13:56
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017