Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skattediskussion - utflyttade inlägg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-02, 18:50 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Nu tar du bara upp grundläggande saker, då har vi inte pratat om hur mycket vi betalar ut i bitstånd eller kostnader för flyktingar. Eller dom extremt stora kostnaderna för EU.
Det där handlar mest om rättvisa, medmänsklighet och solidaritet. Antingen så bryr man sig om andra människor eller så skiter man i alla utom sig själv. Nu är det lyckligtvis inte Sverigedemokraterna som styr Sverige. Då hade det mesta gått åt skogen, inte enbart inom detta område.

Om vi ska kunna ha gemensamma lagar och bestämmelser för att exempelvis underlätta för företag som verkar över nationsgränserna så krävs organisationer såsom EU. Nu tycker jag visserligen att ett globalt samarbete är betydligt bättre än alla dessa regionala men detta är förhoppningsvis bara ett mellanskede.

Citat:
Samt jag tål inte folk som har åsikter om skatteplanering som ändå betalar betydligt mindre skatt i landet.

Är lätt att ha åsikter om saker när man inte betalar så mycket skatt men tycker andra ska betala betydligt mer.
Det där är ju bara ett dåligt skämt. Får man inte ha åsikter om skolan när man är klar med sin utbildning? Med den "logiken" skulle vi inte ha några politiker alls utan ren anarki.

Citat:
Sedan missar många det grundläggande, 1 miljon i skattepengar ger ett dåligt resultat. Det skulle ge betydligt mer för tillväxt att spendera 1 miljon på tjänster/produkter i landet.
Tvärtom, det är nog alla mycket väl medvetna om, det handlar inte om att tjäna pengar genom att spendera skattepengar...

Citat:
Om man får mindre skatt och mer pengar över så kommer ju dom ändå in i rullning, skatt ger inte folk jobb. Det är tillväxt och att folk spenderar mer pengar som ger jobb och tillväxt i det stora hela.
Det där är en ren och skär lögn. Skatter ger jobb. Vi har mängder med lärare, politiker, statstjänstemän, advokater, poliser, läkare, professorer etc. vars löner bekostas med skattemedel. Jag skulle vilja påstå att de flesta läkare gör betydligt mer gott för samhället än det du eller jag sysslar med. Det finns dessutom tusentals företag som har en väsentlig del av sin inkomst direkt eller indirekt från den offentliga sektorn. Mycket av den forskning som bedrivs i offentlig regi (ofta i samarbete med näringslivet) kommer dessutom till nytta i den privata sektorn. De privata och offentliga sektorerna är inte enskilda isolerade organismer utan tätt sammanvävda på många håll.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-02 klockan 19:28
tartareandesire är inte uppkopplad  

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017