FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Skall läsa på det här lite mera imorgon, det var över 12 år sedan det var aktuellt och då inte speciellt frekvent heller. För just den här affären har det ingen betydelse eftersom det inte fanns någon text om det på fakturan. Har iof inte haft några större problem med kunder som inte betalar men det skadar inte att vara på den säkra sidan för framtiden.
Du kan säkert ha rätt Per. Edit: korr |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Köplagen
51 § Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Att hålla inne varan är ett uttryck för säljarens detentionsrätt (han eller hon behöver inte överlämna varan förrän köparen har betalt om inte kredit överenskommits).
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Har ni på något sätt i avtal sagt någonting om att arbetet är avslutat, eller kan du på det sättet fördröja arbetet tills kunden betalar (förtäckt avstängning av sida)?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Enligt senaste beskedet (idag) så skulle pengarna sättas in idag, så får se imorgon. Fast frågan har ju en viss allmängiltighet. Men det är bara att sätta dit ägarrättsförbehåll på fakturorna i fortsättningen. För jag tolkar nämligen det Per skriver som att det är ok att stänga/återställa sidan om det finns ett ägarrättsförbehåll på fakturan. Ok skall kanske vara ett avtal dessutom men något lite hörn kan man runda. Har inte haft tid att kolla upp det där med nedstängning ordentligt idag. Upptäcker att den senaste tidens utveckling gör att jag måste uppdatera min signatursida, ligger 3 månader efter där. :P Suck och ADsense avstängt :angry: just nu när det börjar röra på sig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du ska inte hetsa upp dig för något sånt över huvud taget. Se till att skriva ordentliga avtal INNAN du inleder ett uppdrag. Exempelvis rekommenderar jag att använda SITOs (www.itforetagen.se) avtal för "internet-projekt" eller som minimum "IT-Tjänster" då står det angivet vad som gäller i sådana här fall. Om jag nu inte minns helt fel så är det ett äganderättsförbehåll. Skaffa ett smakprov av alla deras avtal, det kostar drygt 300 spänn men du tjänat igen det på mindre än en timmes förlorad betalning. Akta dig för att åka ut och hämta pengarna ur kundens kassalåda, det är faktiskt frågan om rån (alternativt grov stöld)! Du måste följa de juridiska turerna till punkt och pricka annars kan du själv få skaka galler.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||
|
|||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Man kan inte skriva en offert på fakturan. en faktura är ett juridiskt dokument som specificerar vad man levererat (undantag acconto resp kreditfaktura) och vad man vill ha betalt för enligt tidigare upprättat avtal. En faktura är ingen frivillig betalning, endera betalar man eller bestrider. En offert är man inte alls bunden att acceptera, det är mao ord två helt skilda rättsförhållanden. |
||||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|