Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-20, 11:59 #22
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Att säga att det är begränsningar att köra ett cms tycker jag är ett konstigt resonemang.
Jag ser absolut inga begränsningar, man bygger det man vill göra som moduler. jag har gjort det med alla sidor jag har byggt och jag har inte stött på några begränsningar än så länge.

Ang cronjobbshanteringen så hade Drupal vart perfekt, dem har en inbyggd såkallad "hook_cron" där man kan hooka på med egna cronjob i moduler.

Sedan ang prestanda så är Drupal ett av dem snabbaste, jag har utfört tester och det klarar uppåt 1500 requests per sekund.


Såhär tycker jag upplägget borde se ut:

Server - körs som en simpel modul till drupal med cron jobb.
Klienter - moduler till dem stora CMS:erna för att mäta hur snabbt webbhotellet är på varje cms.


Det är bara min åsikt..


Citat:
Ursprungligen postat av akelagercrantz Visa inlägg
Det blir samtidigt en ganska stor begränsning om man väljer att skriva det som en plugin till wordpress.

Min vision är ett script som kan köras antingen via kommandotolken eller om man så vill en URI. Om man väljer att göra det som en engångsföreteelse eller att sätta upp någon form av cronjob för att exekvera scriptet väljer man själv. Testet borde vända sig till kunderna av webbhotell, för att förhindra att webbhotellen ger extra resurser till detta.

Testet kan köras oberoende av server om man så vill. Om vi skriver rigorösa och bra tester för många delar av hostingmiljön så kan vi nog skapa ett bra mätetal för webhosting som kan användas för att benchmarka alla möjliga typer av miljöer. För mig är det väldigt intressant att jämföra mina VPSer med andras.

Jag tycker nästan att vi kan dela upp projektet i två delar. Klienten, eller själva testet, är open source och promotas för användning av alla som vill få ett mätetal på sin webhost. Sedan bygger vi en hemsida som samlar in mätetal från frivilliga användare. Om hemsidan (eller servern) ska vara open source eller inte kvittar för mig. Om vi slänger upp en sida för att mäta svenska webbhotell så gissar jag att någon i Amerika som vill göra detsamma inte är så intresserad av vår design osv.

Hemsidan borde samla in data, analysera den och visa någon form av rapporter. Jag tror att det skulle vara en stor fördel att låta användaren bestämma i vilka intervall testet ska utföras, och vilka tester som utförs. Hemsidan kan såklart visa hur pålitlig datan är för en viss webhost. Mätdata från 12 exekveringar per dag under två månader är såklart mer pålitlig en en webhost som bara körde scriptet en gång.

Angående klient => server eller server => klient så känns det för mig mer logiskt att scriptet som enskild modul utför sina tester och sedan lämnar en rapport till den som exekverade. Om personen vill kan han välja att skicka in rapporten till servern/hemsidan. Han/hon kan så klart se till att detta sker automatiskt. Servern sitter bara snällt och tar emot inkommande data. Om en klient skulle gå ner eller personen avslutar testet så bryr sig inte servern, det kommer helt enkelt ingen mer data. Annars måste servern förstå när en klient går ner så att den inte sitter och gör en massa anslutningar som inte går fram, men ändå testa lite då och då för att se när klienten går upp igen.

Det var inte alls meningen att det skulle bli ett så långt inlägg. Ber om ursäkt! :-)
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat