Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-12, 22:54 #23
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Behöver du specefikt behov kan du bygga det själv och utveckla, skulle alla bygga på en dist så skulle det blivit lite som windows du får bara en hög skit som standard med saker du inte vill ha kanske.
Jo och där kommer ju användarvänligheten in i bilden. Eftersom ingen annan drar upp det så gör jag det. Detta som du nämner passar personer som har massa extra fritid och kan sätta sig ner och bygga sin egen dist utifrån sina behov och det är garanterat inte lätt heller.
Du drar ihop precis de argumenten som är egentligen viktigast att beakta när man ska välja det som ska driva ens dator.

Först och främst vill jag säga det här, ingen har sagt att folk ska bygga linuxdistar när det uppstår speciellt behov. För det finns det pionjärer som HAR tid och VILL lägga ner massa jobb på det.

Det betyder inte att Nisse måste sätta igång och bygga sin distribution så fort han har ett behov. Ta t.ex. alla de endisketts-brandväggsdistributioner. Jag menar, NÅGON har ändå suttit och plockat ihop dem, men sedan publicerat och gjort tillgängliga för alla andra som behöver dem också.

Vidare, för mig känns Linux så naturligt att jag ibland har svårt att förstå att folk kan ha svårt med det. Ibland känns det för mig att Linux och Windows inte är så olika. Just ur användarperspektiv. Ja förrutom att man inte har C:\ utan /, sen har man inte D: heller utan kan välja fritt var man vill montera cdrom-en, andra disken. Ja, och massa annat. När jag introducerar Linux för en nybörjare (vilket jag var tvungen bara för några dagar sen), upptäcker jag ändå skillnaderna. Dialogrutorna är INTE alls likadana (men de är minst lika intuitiva). Informationen sitter inte på samma ställe (men de sitter på ställen som är för mig mer logiska).

Och sätter man en människa som är van vid grafiska interfaces, så måste denne använda sitt minne för att komma ihåg var sakerna ligger. Om det plötsligt ser helt annorlunda ut, blir det MYCKET MYCKET svårare.

Vi som har kört linux, har förmodligen kört länge. Jag kan säga för mig själv att min första version var RedHat Picasso (3.0.3) som kom 1996. Det är ca 10 år av Linuxanvändande.

Så min värld ser inte ut som din värld. Att jag bjuder in dig till min värld, kan vara lockande och intressant, men att jag ber dig bo där, är bara jobbigt och skulle kräva massa träning.

Alltså, jag måste säga också att jag hade tur på den tiden. Då kunde man inte göra så mycket trams på datorn som man kan göra idag. Man kanske kunde "köra internet" ett tag, eller superenkla spel (om man nu inte hade monsterdator). Så om man installerade Linux, och satt där och försökte hitta något att göra, så var det inte stor skillnad oavsett vilket OS man körde. Då hade man mer tålamod.

Idag är förväntningarna annorlunda. Idag ska datorn, spela musik, leta efter utomjordingar, spela filmer, hålla kaffekoppen varm, hålla reda på det ena och det andra. Installerar man något nytt man inte behärskar, så är man precis handikappad. Vem har då tålamod att ge det tid, klicka runt överallt, och lära sig. Vetifan.

Så Linux är inte det bästa valet för en arbetstation. Det är det bästa valet för MIN arbetstation, för jag kan tygla den hästen. Men för min bror exempelvis, tror jag det ultimata är ändå viruset från Redmond .
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat