Visa ett inlägg
Oläst 2010-06-08, 01:52 #57
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av macwiz Visa inlägg
Nu blev jag nyfiken. Sist jag tittade på VM, så var det inget vidare. Vad kan VM som inte Prestashop och Magento klarar?
- Presta i sig själv är lite för enkelt tycker jag. I joomla kan man skriva artiklar och ändra layouten på sin virtuemart installation hur lätt som helst + på mycket fler sätt än prestashop. Sen så har virtuemart + joomla cirka 50 000 developers vilket betyder att om man stöter på problem finns det i 98% av fallen redan ett svar på det i forumet. Presta är ett nytt system som har släppts utan "single page checkout". Det är ett skämt om ni frågar mig. Jag vet att man kan köpa till det, men jag tycker det borde följa med.

- Med hjälp av tillägsmodulerna så kan virtuemart ha finare "single page checkout" än både magento och prestashop.

Vm har bättre templates än magento, fler plugins och allt som man kan göra i magento kan man göra i vm. Sedan så är magento mycket mer resurskrävande pga sin "arkitektur".

Men jag förstår var du får det ifrån. En enkel installation av Virtuemart är väldigt tråkig och ful. Däremot är det superlätt att ändra utseendet på bara någon minut genom att ladda ner en av de hundratusentals templates som finns att ladda ner GRATIS. Man får även designa om dessa templates om man så önskar, vilket sparar mycket tid.

En viktig punkt är att virtuemart har mycket längre erfarenhet sedan så är virtuemart endast en komponent till Joomla, och med hjälp av Joomla kan man utföra väldigt mycket saker, på kort tid och väldigt enkelt.

Magento har dessutom commercial license + free license, man ser att de strävar mer och mer åt commercial hållet vilket inte är så bra.

Förstår dem som har magento, de ska självklart inte byta. Däremot tycker jag att om man ska välja en e-shop plattform i dagsläget så är det självklara valet Virtuemart. Iaf om man väljer mellan vm, mag, och pres.

Det som är bra med Presta är att det är så himla lätt. Däremot kan det inte vara kul att byta e-shop plattform efter 1 år när man har 1000 produkter inlagda. Orka lägga in dem igen i en ny plattform? Nepp...
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat