Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-02, 10:13 #19
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av dP79 Visa inlägg
Generellt är förmånsbil (en bil som företaget leasar och du betalar förmån för att få tillgång till bilen) en dyr historia som enbart borde vara aktuell om du betalar statlig skatt.

Dock, kör du mer än 3000 mil per år i tjänsten så behöver man bara räkna på 75% av förmånsvärdet (dock ofta för lite för att få kalkylen vettig i slutändan)

I de fall där du betalar fullt förmånsvärde och inte når över brytgränsen lönemässigt för statlig skatt så blir det "alltid" billigare att köpa motsvarande bil privat och ta ut milersättning skattefritt (obs ej pensionsgrundande mm) på 18,50 milen.

Dvs enligt mig så är förmånsvärdet det viktiga att hålla koll på. För det är en dyr historia.

Alternativet är ju att du inte använder bilen privat utan enbart i tjänst, då slipper du förmånsvärdet men ofta inte hållbart för egenföretagare.

Men skall man vara riktigt ekonomiskt så är det ju ett generallfel att köpa en helt ny bil när värdeminskningen är som den är. En bil som är 1-2 år och köps privat är ofta ett bättre alternativ för egenföretagare enligt mig. Det gäller dock att få en bra ränta om man inte köper kontant.
Jag håller inte med alls.

Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta).

Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så.

Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat