Visa ett inlägg
Oläst 2010-04-10, 17:33 #12
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Där vet jag inte riktigt om jag håller med dig. När det gäller rss-flöden från tidningar så tycker jag att det rent juridiskt kan jämställas med rena länkar. Tidningarna gynnas enbart av detta. Nu förutsätter jag givetvis att man länkar till artiklarna och att man inte visar hela eller en betydande del av texten.
Eftersom man citerar och i princip citerar allt i hela RSS-filen så anser jag att man överstiger den omfattning som motiveras av ändamålet enligt citaträtten.

Visst finns det många tidningar som anser att de gynnas av att folk länkar på detta sätt till nyheter, samtidigt finns det de tidningar som inte tillåter det och vissa har speciella regler som man måste anpassa presentationen efter.

Om en tidning vill dra ett fall där det inte finns tillstånd till domstol så är jag inte säker på att tidningen förlorar.

Detta gäller enbart text. RSS-flöden med bilder, får man inte återpublicera bilderna utan tillstånd (vilket i princip aldrig ges då det är sällan tidningen äger rätten att fritt bestämma över bilder som köps av bildbyråer).
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat