Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-31, 11:36 #1
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Hej,

jag tänkte kolla om någon av er har jobbat med en adressdatabas med positioner och kan rekommendera leverantör, prisexempel, etc. Det gäller i första hand Stockholms innerstad.

Slutresultatet jag vill uppnå är att kunna ta användarinput som på olika sätt ska specifiera en adress, och kunna plocka ut den närmaste platsen av ett antal fördefinierade positioner. Tänk er typ "hitta närmaste café från mitt jobb".

Jag har några olika uppslag på den tekniska lösningen men har inte gjort ett sådant här system tidigare, därför skulle jag uppskatta en fingervisning om vad som är rätt väg att gå. Exempelvis, hur bör man mäta avståndet till olika platser? Det enkla är ju att bara köra lite matte på longitud och latitud för att få fram fågelvägen, men finns det något halvenkelt sätt att istället räkna ut gångvägen?

Jag är öppen för alla typer av förslag här, eftersom jag ännu inte låst mig vid någon teknisk lösning eller databas. Om det finns företag som erbjuder API:er för det här kan det absolut vara intressant också. Jag vill dock ogärna köpa positionsdatabaser för hela Sverige när jag bara behöver Stockholms kommun.

Jag skulle verkligen uppskatta svar från er som har jobbat med liknande lösningar själva. Och ni som tänker fråga om jag ska bygga en kopia av hitta.se eller andra intelligenta kommentarer, bespara er energin och gå ut i solen istället.

Stort tack på förhand!
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat