Visa ett inlägg
Oläst 2005-12-16, 12:19 #27
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by Fredrik@Dec 15 2005, 09:26
Att anpassa sin site för alla tror jag YTTERST få gör....man anpassar ju efter sin målgrupp. Gör man en sida för döva behöver du ju till exempel inte tänka så mycket på blinda.....vet man mycket om sin målgrupp behöver man knappast tänka på de enstaka få som faller utanför dessa ramar...

Jag tror nog att vi lungt kan räkna med att det kommer att komma lagar på att t.ex. webbutiker måste vara anpassade för personer med handikapp.

Det är lika bra att ta till sig detta redan idag i stället för att tvingas göra om sin webbutik i framtiden och då förmodligen till betydligt dyrare kostnad än att ha den "rätt" från början.

Sedan så finns det ungefär 1 miljon människor i Sverige som på något sätt stängs ute från många hemsidor på grund av att de är gjorda på sådant sätt att de inte tar hänsyn till en mängd olika saker.

Jag tror dock inte att frågan om frames eller inte handlar om målgrupp, dvs. att min målgrupp skulle vara speciellt förtjusta i frames och därför väljer jag att göra sidan med frames.

Det är enkelt att säga att jag gör inte min sida anpassad för blinda eftersom jag säljer filmer på min hemsida och som ni vet kan ju inte blinda se dem. MEN blinda kan ju faktiskt vara intresserade av att köpa en film till sina vänner, föräldrar, barn osv. Jämför med att köpa en film i en vanlig butik och i en webbutik. Hur kan en blind ens läsa titeln på en film i en vanlig butik? I en webbutik kan en blind få oändligt mycker mer infomation om en film än vad denne kan få i en vanlig butik. I detta fall är ju webbutiken ett ypperligt instrument att sälja filmer till blinda.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat