Ämne: Skatteparadis
Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-30, 13:58 #27
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 157
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 157
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Om vi ser på Bill Gates som bygger i Afrika för att ge människor ett mer drägligare liv och jobbar för AIDS/HIV plus att han har byggt något i Seattle. De flesta som är miljardärer i USA skänker oftast stora summor av sin förmögenhet till välgörenhet.

Om vi då ser på Stefan Persson (HM), Stenbeck och Kamprad. Dom har inte hjälp Sverige på något vis i utvecklingen. Varför inte tillsammans kanske lägga varsin miljard eller 100 miljoner per skalle på olika områden i Sverige som behöver utvecklas. Nä, för att skatterna är så höga i Sverige. Just därför har jag också flytt Sverige. Men jag bor och lever i Sverige sen efter många år i USA.
Fast det där stämmer inte alls. Alla 3 har satt Sverige på kartan och förbättrat Sveriges rykte i hela världen. Gällande huruvida de bedriver välgörenhet i Afrika vet jag inte, men åtminstone IKEA skänker ju stora summor varje år till välgörande ändamål på ett eller annat sätt. Dom har alla tre bidragit till Sveriges välfärd på vis som inte ens går att jämföra med vad alla medlemmar på WN gjort tillsammans. Inte minst i inbetalda skatter under sin livstid.

Klart man kan vara bitter över att folk tjänar mer än vad man själv gör, men jag tror inte man blir varken lyckligare eller framgångsrikare av det.

För att återgå till din diskussion, så säger åtminstone min moral att så länge jag inte sårar någon i min närhet eller bryter mot lagen, så är det fritt fram att göra vad som helst. Är man rädd för vad andra ska tycka, så kan man enklast göra så att man håller det för sig själv.
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat