Ämne: Skatteparadis
Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-30, 13:42 #24
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Men många tycker att det är moraliskt fel att som medborgare av Sverige att flytta utomlands för att slippa skatter när man som miljonär kan bidra till förbättringar i samhället.
Det där låter i mina öron jättekonstigt. Om jag flyttar utomlands så är det väl självklart att jag ska skatta i det landet jag flyttat till, oavsett om skatten är högre eller lägre än i Sverige. Om jag inte skulle göra det så vore det skattefusk. Sen vad anledningen till flytten är, skattemässig eller ej, är helt irrelevant.

Edit: Här låter det på dig som att "samhället" bara existerar i Sverige och att skatt är det enda sättet att bidra till samhället. Så länge du låter din pengar arbeta på något sätt (aktier, fonder, fastigheter, anställda eller vilken annan investering som helst) så bidrar du extremt mycket till samhället. Det är inte tack vare staten och de höga skatterna som vi har individer som tar ansvaret och skapar de tjänster och varor som efterfrågas, som i sin tur sysselsätter en klar majoritet av världens medborgare.

Senast redigerad av Oskar G den 2011-01-30 klockan 13:49
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat