Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-02, 22:34 #73
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
1) Jag är nog inte ensam om att tycka att det vore önskvärt om ni fortsatte er lilla diskussion i PM (eller inte alls, eftersom ni aldrig kommer att kunna enas).

2) På mitt jobb ser det ut såhär:
Under ett par år har vi gått från en strikt Microsoft-miljö till en strikt OpenSource-miljö (inkl PHP). Vi var mycket skeptiska mot detta i början eftersom vi var så invanda, men nu är vi helt frälsta.

Varför? Det är inte så lätt att sätta fingret på, men här är några spontana tankar:
* Allt finns i php - Bokstavligt talat. Alla databaser - alla funktioner - alla lib. Det är bara att köra. Utan massa krångliga installationer av lib som ändå inte funkar.
* PHPs arrayer - <3 - Detta är en fantastisk, modulär, kraftfull och löjligt enkel skapelse som man i princip bygger allt kring i php, utan att ens tänka på det. Mig veterligen finns det ingen motsvarighet i något annat språk.
* Utvecklingstid - Jag vet inte hur mycket tid vi har sparat, men jag inbillar mig att det kan röra sig om flera heltidstjänster totalt sätt. PHP går så sjukt snabbt att utveckla i.
* It just works - våra datatekniker har gått från att vara sura och vresiga windowsupdate-hatare med överväxta reboot-knapps-fingrar, till sociala varelser som avslutar dagen med ett leende på läpparna.
* Pengar - Vi har sparat fantastiska summor på licenser. Jag gissar att det kan handla om någon årslön.

Det har hänt fler än en gång att vi på mässor & liknande tillställningar klagar på vårt system inför våra konkurrenter, gnäller något om att vår miljö är så svår att administrera och utveckla i. Och sedan åker vi hem och så fnissar vi lite, för att vi tycker att vi är så listiga som behåller vår största konkurrensfördel för oss själva.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat