Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-21, 13:17 #29
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Dessa kontrollanter är ena obehagliga typer som missbrukar sin informella makt. Jag har blivit kontrollerad 2 eller max 3 gånger i Uppsala. Ena gången så blev jag felaktigt anklagad för att inte ha betalat. Lyckligtvis är jag relativt duktig på att argumentera och lyckades överbevisa kontrollanten, lyckligtvis i singularis. Men i en sådan situation med flera stycken våldsamma vakter så är det ju omöjligt att hävda sin rätt.

Det vore intressant om resenärerna försökte lyfta bort dessa vakter och hålla fast dem. Skulle det vara lagligt?
Nu generaliserar du och drar en hel yrkeskår över en kam. Jag har också varit med om folk som blivit illa behandlade av såväl SJ:s tågvärdar (jag själv en gång) som ordningsvakter på krogen men det betyder inte att alla tågvärdar eller ordningsvakter är idioter. I grund och botten handlar det om att man måste kunna hålla kvar de som vägrar betala, sedan på vilket sätt det ska göras kan man diskuteras. Naturligtvis begås fel här liksom inom alla andra yrkesgrupper men då får man reda ut det i efterhand helt enkelt. Grova eller upprepade överträdelser bör leda till omedelbart avskedande.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-21 klockan 13:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat