Ämne: Influencers?
Visa ett inlägg
Oläst 2019-03-28, 12:25 #3
Skrivnisse Skrivnisse är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 18
Skrivnisse Skrivnisse är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 18
Det beror helt och hållet på vad du vill åstadkomma.

Vill du ha länkar - Kontakta bloggare. En Instagram-länk kommer med största sannolikhet inte göra något för din SEO. Se till att länken är av värde och att priset är ok.

Vill du ha besökare - Kontakta instagram-människor med många följare inom din niche. Om du har ett bageri så kommer en Instagram-profil om hårdrock med 1 miljon följare inte göra speciellt mycket för dig.

Bloggare, och i viss mån SEO-människor, i Sverige har sällan koll på priser och domänvärde. Vilket resulterar i hutlösa priser. Inte alltid, men väldigt ofta.

Jag gör en del outreach och många gånger vill bloggerskor ha orimliga summor för ett sponsrat inlägg/länk. Inte ens 500 besökare om dagen och de vill ha 10-20 tusen för en länk. Länkprofilerna har i de flesta fallen inte berättigat priset heller.

Ingen bloggare, men nu nyligen var jag i kontakt med en "SEO"-person. Vi skulle göra ett byte. Hans sida har drygt 12 inlänkar, min har runt 70. Hans sida har 30 besökare i månaden, min har ungefär 2500. Hans sida ser ut att vara från 90-talet, med icke-optimerat innehåll - min är precis tvärtom.

Hans krav var att hans länk skulle hamna på min förstasida och han skulle länka till mig i en sidebar bland en massa annat krafs. Jag ville bara öka mitt länkantal, emedan han själv hade kunnat göra en riktigt bra deal. På grund av arrogans och låg kunskap, så ställde han ett orättvist krav och blev tomhänt.

Min poäng är att många svenskar resonerar så här. De spenderar mycket tid på sin blogg/sida och tror att den tiden sätter värdet på domänen. I själva verket har deras "ängel" ett högt pris, men ett lågt värde.

Så om du har erfarenhet av att köpa domäner, länkar eller göra byten utomlands - spelplanen ser ganska annorlunda ut här i Sverige.

Omöjligt att svara på om det är värt det för dig. Det beror på din niche, vad du vill få ut av trafiken och vad länken/shout out kostar.

Nu spann jag iväg en hel del från topic, märker jag.
Skrivnisse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat