Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-03, 08:36 #18
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag är för egen del ganska petig med indentering och placering av klamrar och parenteser i koden, men det stämde inte överens med vad Python anser trots att koden var tydligt indenterad/strukturerad. Men en teckenposition (dvs ett mellanslag för lite eller för mycket) hit eller dit så blev det körfel i runtime....

Python skrek högt om jag använde {tab} i stället för {space} för indenteringen, jag var tvungen att slå på automatisk omvandling till {space} för {tab}-tecknen för att det skulle gå att köra koden. Om jag minns rätt så är inte ens Cobol lika kinkig om man använder {tab} eller {space} vid indentering.
Python gnäller väl bara om du blandar space-indentering och tabb-indentering? Och gör du det kan du få en rejäl röra mellan olika editorer då en tabs representation inte är fast medans spaces är det. Sen går det väl också lätt att stänga av denna varning om du vill skriva dålig kod.

Sen bör du ändå följa PEP8 om du skriver Python. Vilken säger åt dig att använda spaces (för att dess representation är konsekvent). Du ställer helt enkelt in din editor att använda spaces när du trycker på tab. Denna best practice återfinns i många style guidelines för en mängd språk.

Att du får runtime errors med rent felaktig indentering är väl rätt självklart. Om alla dina avgränsare är indentering så kan man väl förvänta sig att de är korrekta. Annat är väl ungefär som att tycka att ) ska kunna ersätta } i C# när det ändå inte finns någon starting (.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat