Visa ett inlägg
Oläst 2013-06-27, 08:46 #1
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
Standard Köpa förmånsbil till AB

Jag tänkte skaffa en förmånsbil till mitt egna AB och har jämfört leasing över 3 år med att företaget köper bilen och säljer den till mig privat efter ett år.

Med 50% restvärde har jag fått ett leasingerbjudande där följande gäller:
- Den totala leasingkostnaden inkl. halft momsavdrag är något högre än 50% av bilens nypris inkl. moms.
- Mitt AB kan låna alla pengar till bilköpet till en lägre kostnad än skillnaden ovan, genom att det lånar av mig privat till en högre ränta än vad jag betalar privat.

Då känns det mer förmånligt att mitt Aktiebolag köper bilen:
- Om mitt AB har bilen i 3 år och sedan säljer den till mig blir det ungefär samma totalkostnad som vid leasing
- Om bilens värde sjunker brantare än %50/3 första året så kan det vara värt att sälja bilen till mig själv, eftersom värdeminskningen relativt förmånsvärdet då kan förväntas bli lägre de kommande två åren, och då kommer den totala kostanden över 3 år bli lägre än om jag äger eller leasar bilen i aktiebolaget.

Skulle värdeminskningen bli lika stor eller större år 2 och 3 så blir det naturligtvis mer kostsamt att äga bilen privat de åren, men det känns troligast att värdeminskningen är markant sörst det första året.

Finns det några skattetekniska eller andra ekonomiska nackdelar med det upplägg jag förespråkar?
busawreck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat