Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-09, 00:11 #76
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Har följt den här tråden lite på avstånd ett tag nu, och Conny argumenterar faktiskt inte för Microsofts teknik, han argumenterar för teknik som bygger på kompilerade språk och med hård datatypning. Det finns flera sådana exempel, vad sägs om just .NET-familjen, Java eller C++? Alla är sådana exempel. Fördel? Vid kompilering hittar man felstavade variabelnamn, eller att man av misstag försöker trycka in en sträng i ett datum. Man slipper hitta felet efter 5 timmars felsökning..

Dock så känns det lite som att de som argumenterar emot Conny inte argumenterar emot hårt typade språk, utan argumenterar som om valet stod mellan .NET eller PHP. .NET råkar vara ett sådant exempel på hårt typad och kompilerad teknik. PHP är å andra sidan ett löst typat språk. Det har ingenting med licenser och sådant att göra hurvida man föredrar PHP framför .NET eller vice versa, det har nog snarare att göra med hurvida man vill ha ett kompilerat och/eller hårt typat språk.

Hela den här diskussionen (PHP vs. något annat språk) känns ungefär lika givande som de ändlösa diskussionerna "Linux vs Windows" eller "PC vs MAC" där de finns lite för många fanatiker för att de ska vara sunt..

(OT: Min åsikt om PHP:

PHP _är_ ett kasst språk. Jag har själv roat mig med att knacka i det. Det är inte vackert. Det är inte strukturerat. Det är inte genomtänkt. Det är en enda röra. Visst, det går att skriva kod i det med, men det finns många språk som är bättre, oavsett licensform, kompilerat/interpreterat, hårt typat/löst typat osv. osv. (Sedan ska väl tilläggas att PHP har börjat skärpa till sig, men det går långsamt..) Visst, man får väldigt gärna tycka att PHP är världens bästa språk, men det är inte någon självklarhet direkt, det finns många, många språk som är betydligt mer genomtänka än PHP..

)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat