Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-28, 13:08 #22
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag är övertygad om att mazada och Jan båda är inne på rätt spår.
Relevant innehåll som speglas i domännamnet, anser jag kommer vara en framgångsfaktor "in the future".
Viktigt för sökmotorers resultat, men naturligtvis även till type-ins.

Jag har flera gånger pitchat w3c´s nya standard SPARQL (uttalas "sparkle") http://en.wikipedia.org/wiki/SPARQL

Citat:
SPARQL essentially consists of a standard query language, a data access protocol and a data model (which is basically RDF).

Some people out there are probably thinking, So what? Sounds like just another search tool—big whoop. But theres a big difference between blindly searching the entire Web and querying actual data models.

The ability of database queries to pull data from giant databases is pretty much the basis of a large number of enterprise applications. No one argues about the value of being able to write a query in an application that can pull relevant customer and product data.

Now, imagine writing a similarly small application that does the same thing—only with data stored across the entire World Wide Web. Imagine being able to query all RSS feeds, every image site, Google applications, individual Friend of a Friend files, and on and on.
http://www.eweek.com/c/a/Application-Devel...-the-Web-Shine/

Att sättet vi söker information på kommer att förändras kan nog alla gissa sig till, kruxet gäller ju att sia om på vilket sätt Google kommer att vara gud och hur orden i sld, domains och tlds kommer att spela in i relevansen.
Kommer överhuvudtaget SERPen presenteras som idag eller i form av hierarkiska träd utifrån område och relevans eller kanske utifrån pins på en karta..eller efter siteansvarig verksamhet?
Oavsett vad som sker och när, så ser jag idag inte att fler TLDer bör ses som något negativt.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat