Visa ett inlägg
Oläst 2020-03-03, 10:23 #1
Danne Vendels avatar
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 136
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem
Danne Vendels avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 136
Standard Byte av registrar och hotell. Hur hanterar jag epostkonton?

Hej!

Bekymmer som jag inte vet hur jag ska lösa utan att det blir kaos.

Kund har domännamn och webbplats hos ett företag (som alltså är både registrar och webbhotell). Har nu registrerat nytt domännamn hos annan registrar åt kunden och byggt en webbplats som ligger på annat webbhotell (registrar och webbhotell är olika).

Nu ska vi flytta domännamnet till samma registrar som har den nya domänen och redirecta (vad det nu heter på svenska) den gamla domänen till den nya. Inga problem med det.

Men kunden har ju epostadresser till den gamla domänen. Hur bör jag göra för att nya mail inte ska försvinna någonstans innan alla DNS-servrar har uppdaterats? Under några timmar eller dygn kommer ju en del mail att gå till det tidigare webbhotellet och andra till det nya. Och som jag fattar så kan man inte ha två olika konton till samma epostadress i en epostklient? Och om man kan det, ska jag sedan kopiera över mail från kontot på det gamla webbhotellet till kontot på det nya?

Jag är totalförvirrad och skulle verkligen uppskatta hjälp, gärna så detaljerad och tydlig som möjligt.

Mvh
Danne
Danne Vendel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat