Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-18, 14:16 #29
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vi diskuterar ju hur det kommer att gå för Kosovo i framtiden och vad självständigheten innebär. Om ekonomin präglas av korruption och hot om våld, så förstår jag inte hur det inte kan vara relevant? Eller menar du att Zimbabwe och Peru är exempel på att man visst kan bygga en rik och fungerade stat trots korruption och våld?

Den kartan som Internet Sweden flikade in säger egentligen allt. I regioner där många etniciteter bor och där politisk oro råder brukar det normalt sluta med att folk slår ihjäl varandra. Kanske är albaner, serber och romer mer civiliserade än andra folk i världen, så att de klarar av att leva tillsammans i fred? Men jag betvivlar det.

Jag är väl en cyniker, men ibland verkar det som om det behövs en grym diktator i stil med Saddam Hussain eller Stalin för att folkgrupper inte ska börja döda varandra. Men man får inte förlora hoppet. Det känns ju ändå som om utvecklingen i världen går åt rätt håll, trots alla problem. Stormakterna kommer i alla fall mycket bättre överens idag än vad de gjorde för 20 år sedan och det är positivt när det kommer till att medla fred i konflikter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat