Visa ett inlägg
Oläst 2012-01-08, 20:45 #6
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 61
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 61
Citat:
Ursprungligen postat av frankw Visa inlägg
en fråga från en som inte kan mycket alls inom programmering, engång i tiden kunde jag html grunder och det var ju ganska enkelt, sedan kom det en massa nya php, css osv och nu är html 5 tillbaka i action, liknar det något av de tidigare? är det helt nytt? är det lättare?
HTML är ett markeringsspråk som du måste(?) ha för att kunna skapa en struktur på en hemsida. Det är i stort sett likadant bara att nya element har introducerats för att göra det hela mer effektivt.

CSS används sedan för att sätta färg, form, placering och dylikt på de olika elementen man har deklarerat i HTML-koden.

PHP är ett skriptspråk för webbservrar så man exempelvis kan hämta data från databaser och dylikt. Det vill säga att detta används för mer avancerade funktioner på hemsidor.

För att svara på din fråga så är HTML väldigt lik den du lärde dig, likaså CSS. Skillnaden är helt enkelt att en del nya element har införts för att göra det hela enklare.

EDIT: Insåg nu när jag läste igenom att jag inte kan sätta ord på vad skillnaden egentligen är. Gjorde åtminstone ett tappert försök och hoppas någon mer erfaren kan rätta mig om jag är ute och cyklar.

Senast redigerad av Timlestandeer den 2012-01-08 klockan 20:50
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat