Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-02, 14:06 #25
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Jag håller inte med alls.

Jag hämtade ut en ny Audi A3 i julas och denna kostar mig ca 1200 kr per månad att få köra privat. Sen kör vi drivmedelsförmån som går på ungefär ett-ut. (Bensinpris x 1,2 läggs på lönen och man skattar 1/3 av detta).

Visa mig den beräkning där jag privat kan köra en helt ny Audi för 1200 kr per månad. Bara räntan kostar nästan mer än så.

Företagets kostnader läggs ju på just företaget och skulle man ägt bilen själv så tillkommer alla dessa med service, skatter, biltvättar, you-name-it. 18,50 täcker inte upp kostnaderna..
Jag skriver som jag uppfattade frågeställaren, ur en egenföretagarens ögon, tex äger 100% eget AB och då handlar det om att minimera den totala kostnaden för att köra sin mil per år oavsett om det är företagets pengar eller privata pengar. Den totala kostnaden inklusive alla skatter, avgifter mm. Tex misstänker jag att en egenföretagare inte tar ut lön så man går över brytgräns för statlig skatt osv.

Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken.

Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv.

Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig.

Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat