Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-03, 11:08 #10
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Men om man återinvesterar allt man tjänar i verksamheten, då går man inte med vinst - trots att man kan ha en väldigt hög omsättning. Det kan väl ändå inte ses som fel så F-skatten måste dras in. Eller...?
från skatteverkets hemsida:
"2. Vinstsyfte

Syftet med verksamheten ska vara att den går med vinst. Det är inget krav att vinst ska uppkomma första året om du t.ex. måste göra stora investeringar, men du ska kunna visa att verksamheten kan beräknas ge ett ekonomiskt överskott på sikt. "


Citat:
Jag har aldrig hört talas om svårighet att välja antalet karensdagar!?!
Det har jag. Om man väljer att öka antalet karensdagar när man är ung och frisk för att få lägre avgift, är det svårt för att inte säga omöjligt att minska antal karensdagar när man blir äldre.

Om man investerat stora delar av överskottet i verksamheten och levt på annat, då betyder det att den sjukpenninggrundande inkomsten och även A-kassegrundande inkomsten blir väldigt låg.

Inte för att jag vill avskräcka någon att starta företag, det är oftast värt allt slit, men det är värt att tänka också på hur man garderar sig mot de effekter som kan uppkomma.
mvh
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat