Visa ett inlägg
Oläst 2003-04-05, 16:55 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Hinner med ett par notiser angående vad som är viktigt vid användandet av främst MySQL, även om mycket är tillämpbart även vid använding av många andra RDBMS (relational database management system).

Indexering
Att skapa index för fält som ofta används i selects är en riktig kraftsparare. Att tänka på är att det dock kan slöa ner andra queries.

Tabelltyp
Gå igenom de olika tabelltyper som finns i det RDBMS du använder. När det gäller MySQL använder alldeles för många MyISAM när de borde använda InnoDB. Information om när du bör använda vilken finns i dokumentationen på mysql.com (under InnoDB kapitlet har jag för mig att det är bra och förhållandevis enkelt förklarat).

Flytta information som sällan används
Låt oss säga att du har ett enkelt statistikscript som loggar datumet och antalet träffar i en databas. Du kanske vill spara all information så att du kan gå tillbaka och titta på tidigare statistik. Då kan det vara en mycket god idé att endast ha de senaste dagarnas information i den aktuella tabellen som uppdateras, resten lägger du över i en separat arkivtabell som endast behöver användas vid selects på en längre tidsperiod. Denna princip kan spara ordentlig med resurser om du har många updates till den aktuella tabellen (färre referenser till datum ger snabbare update).

Känner mig lite för morgonseg för att skriva mer nu, får väl fortsätta någon gång om vidare intresse finns.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat