Visa ett inlägg
Oläst 2013-10-28, 13:16 #3
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Har kunden alltid rätt?
Givetvis inte, men i och med att det alltid finns en viss procent foliehattar bland alla kunder ska (inte bör) du kalkylera med detta för att slippa obehaget att det slår på resultatet. Budgetera för detta under [Svinn:Foliehattskunder] som 25% av förväntat svinn.

Därmed sagt så har jag i min erfarenhet från detaljhandel sett många kunder som av olika skäl lever för att hitta "fel" och reklamera dessa. Är denna kund en av dessa så får du bedöma om det är värt besväret att tappa humöret och lägga ner tid som kan användas bättre saker bara för att slippa gå med på kravet.

Samtidigt finns det kunder som inte haft en susning hur de ska handha saken de köpt, inte så sällan beroende på bristande information från säljaren.

I vissa fall har kunden till och med råkat ut för att skadan orsakats av andra utan deras vetskap. Oförsiktiga barn som inte vågar erkänna att de råkat leka för hårt med föräldrarnas nya pryl är en klassiker. Här brukar det ofta gå att hitta en mellanväg som omvandlar den missnöjda kunden till en ambassadör för er.

Citat:
Kunden hotar för övrigt med att göra allt för att förstöra vårt rykte om vi inte skickar ut ny produkt.
Den som hotar brukar oftast skramla med tomma tunnor, men vare sig du ersätter kunden eller inte så låt inte detta påverka beslutet.

Jag skulle dock aldrig skicka en ny produkt till en kund som hotar, så ge hellre pengarna tillbaka så de kan handla någon annanstans.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat