Visa ett inlägg
Oläst 2017-07-07, 00:46 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Standard Hjälp med ersättning för webbtjänst, delvis finansierad av kommun

Hej! (välkomnar mig själv tillbaka efter flera års inaktivitet här)

Någon som är sugen att resonera lite kring förvaltning, ägarskap och ersättning för ett stort projekt som är i drift sedan flera år? Jag behöver hjälp med grundförutsättningar för avtal. Så här ser läget ut:

2011 behövde min arbetsgivare hjälp med att bygga en jätteavancerad excelfil för att hantera personalplanering mm. Det här blev ingen excelfil, jag stoppade in en befintlig webbplats jag hade och modifierade det en aning så blev det ett webbgränssnitt istället.

Det här har växt en aning och förutom min vanliga anställning så har det här projektet blivit den stora bisysslan i mitt liv, låt oss säga att projektet är mitt barn, vilket knappt är en överdrift. Jag har debiterat över 1000 timmar i projektet och jag har lagt minst lika mycket själv på det, bara för att jag tycker att det är kul. T.ex. har min arbetsgivare aldrig tvingats betala för att jag tycker det är kul att härja med design, ikoner och annat som skapar någon typ av känsla. Man kan säga att arbetsgivaren beställde en Volvo 240 och fick en porsche, bara för att jag finner drivkraft i att bygga tuffare saker.

Nu har vi hamnat i en situation då jag byter arbetsgivare och vi ska försöka skriva någon typ av avtal för hur den här produkten ska leva vidare. Min ambition är att projektet ska leva vidare permanent och jag vill även sälja den vidare, vilket min arbetsgivare inte har några problem med, för de vill inte äga produkten eftersom det är en kommunal verksamhet. Det som de däremot vill är att kunna fortsätta använda den.

Systemet i fråga är en central del av verksamheten och skulle det försvinna så skulle det bli rätt allvarliga problem då många inte längre kan utföra sitt dagliga arbete. Mitt ansvar är ju någon typ av förvaltning, drift, support och allt annat som gör att systemet rullar, så jag upplever absolut att jag har ett ansvar, varje dag.

Om man tittar på andra liknande it-system som min arbetsgivare använder så är det normalt med årskostnader på ca 50 000 – 150 000 per år för liknande verktyg och således kan jag gott och väl påstå att den är tjänsten är värd 50 000.

Min arbetsgivare som dock har hostat upp över halvmiljonen under 6 års tid ska så klart inte stå lottlösa. Ett förslag har varit att de pröjsar all drift (webbhotell räcker gott), mina timmar där jag utför någon typ av påtagligt arbete och ungefär det. Om jag någon gång skulle sluta vilja driva tjänsten så ska de ha rätt att installera det på egen server och ta hand om resten.
I början tyckte jag att det kändes OK, men när jag börjar tänka så känner jag mig utnyttjad.

Jag skulle istället vilka föreslå något i stil med följande:
Produkten värderas till 50 000 (om ingen argumenterar för något annat) i årskostnad med drift, support och allt nödvändigt runt omkring. Det som inte ingår är ”beställd vidareutveckling” från kunden, som måste hanteras utanför.
Eftersom min arbetsgivare har gjort det här möjligt från start och att de har stoppat in mycket pengar så får de 50% rabatt i all tänkbar framtid, alternativt tills de fått tillbaka sin halvmiljon. Vi ska ju inte glömma att hälften av allt i applikationen på papperet ändå hade varit deras – om de ville ha det. Vad jag vet är det så man ska tänka, att det man har byggt och fått betalt för, det ägs av den som betalar.

Jag känner att det ansvar jag har, att varje dag se till att webbapplikationen rullar, och allt jobb jag inte tagit betalt för, det får inte förminskas. Drömmen är ju att sälja det här till 10 kunder och kunna leva på det, men där är vi inte än. Min arbetsgivare uppmuntrar till och med till vidare försäljning, eftersom de inser att de kan glida med och få lite funktionalitet, nyutveckling osv genom ev andra betalande kunder.

Jag ska ha möte på tisdag om det här, så får vi se om vi kan mötas någonstans. Kommunen har sedan egna jurister som ser till att det blir ett riktigt avtal, men steg ett är ju att jag har en rimlig syn på läget och kan förmedla den till dem jag ska ha möte med.

Hur tänker ni?

Tack för tankar!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat