Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-28, 21:03 #3
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by Sten_UNICELL@Nov 28 2008, 20:32
Du köpte ett program för ett par år sedan. Precis som du beskriver det bytte Du därefter från XP till Vista. När Vista var nytt hade vi i likhet med de flesta leverantörer av programprodukter vissa problem med Vista. Ja hela Vistaproblematiken är ju känd. Idag har vi för vår del förstås löst de inledande problemen vi hade med Vista.

Du beställde för ett år sedan (då Vista var nytt) en uppdatering och ett serviceavtal av UNI_BAS. Vi hade i detta läge inte fullt grepp om Vista - mänga andra leverantörer har fortfarande inget grepp om denna produkt.

Du tog del av uppgraderingen men vi hade problem med att få programmet att rulla på Din Vista-dator. Dessa problem har vi förstås sedan dess löst.

Hursomhelst Du fick en faktura på uppdateringen och serviceavtalet som du beställt. Denna faktura är ännu inte betald.

Vi har på grund av ovanstående inte skickat något krav och fakturan är sedan länge borttagen ur vårt system. Detta innebär att Du har därmed inte längre har något serviceavtal. Du har utan extra kostnader kunnat fortsätta att använda programmet med den nya uppdateringen som Du fick, men Du har enligt vad Du säger bara kört programmet på Din gamla dator.

Du ringer idag och vill ha hjälp med att få ut en lista med mailadresser på Dina kunder. Det föreligger inga problem med att få ut dessa adresser ur UNI_BAS, men eftersom Du saknar serviceavtal är Du hänvisad åt att klara detta själv.

Vi talar om för Dig att Du måste uppgradera till senaste version och dessutom teckna ett serviceavtal (totalt 800:-) innan vi kan hjälpa Dig. Du hotar då att gå ut i diverse forum och "hänga ut oss där". Vi kan inte, trots diverse hot, annat än stå fast vid att vi inte kan arbeta gratis. I just detta fall kräver vi betalning först och ger sedan gärna hjälp.

Du köpte ett program för ett par år sedan. Sedan dess har Du inte behövt betala ett öre. Det vore en "skitsak" att ge Dig lite gratishjälp, men vi ger inte efter för hot om att "hänga ut oss" - DÄR BLIR DET TVÄRSTOPP!! - Riktigt tvärstopp!
Jag tackar dig Sten för att du även här visar ditt rätta jag, det ska du ha heder av. Precis som jag skriver ovan ringde jag till er och förklarade att jag mot betalning vill ha hjälp med att plocka fram e-postadresserna ur UNIBAS. Men då kontrar du med att jag har en obetald faktura hos er. Jag blir förvånad och säger det till dig och drar mig till minnes hur det gick till. Precis som du säger misslyckades ni med att ge den support jag behövde, att få programmet att fungera, Vista, Hosta, eller vad du vill - det är ni som är programvaruleverantör.

Det "lustiga" i det hela är att du för ett år sedan tillmötesgick min önskan om att stryka den fakturan eftersom ni inte lyckades hjälpa mig att få Unibas att fungera på Vista. Det tycker jag var riktigt gjort. Precis tvärtemot ditt beslut idag, men det är din business.

Jag har precis som du inte råd att arbeta gratis och har inget egenintresse i att smutskasta någon. Du säger själv att du inte har tid att svara på e-post om det är mer än en fråga i brevet. Vidare säger du att jag borde veta att det inte är värt nåt (för mig, betydelselöst) att torgföra mina synpunkter om ert bemötande på publika forum. Trots detta tar det dig inte många timmar att finna detta enda ( du kan sluta leta nu) inlägg jag gjort och här gå i svaromål.

Jag har sagt vad jag tycker och är inte ute efter att smutskasta någon. Men när jag får ett muntligt svar av dig på telefon att jag kan stryka den fakturan eftersom jag inte kunnat åtnjuta dess syfte och du nu har mage att komma och säga att jag har en obetald faktura hos er. Och därför tänker ni inte hjälpa mig.... det är småaktigt. Svälj stoltheten och gör rätt.

1. Jag ringer er och vill mot betalning få hjälp.
2. Du drar fram en faktura som felaktigen ligger kvar som obetald, den skulle du ha krediterat i samma ögonblick du lovade mig att stryka den.
3. Trots att jag upprepade gånger (3) säger att jag ringer för att mot BETALNING få hjälp med det du kallar en skitsak väljer du att avfärda mig - slutsats du påstår att jag ljuger.
4. Jag har som kund i detta läge inte mycket mer att göra än att lufta frågan ex. här, det är ju inget hot värt nåt eftersom ni agerat helt enligt era principer och det ska ni inte skämmas för. Det är bara att jag tycker annorlunda. Nu får du ju chans att gå i svaromål och så får läsarna själva bedöma vem som slirar på sanningen.
5. Jag har inte bett om gratishjälp.
6. Det blir tvärtsopp vid hot om att hänga ut säger du. Det tog stopp innan dess. Du låter bara meddela att nån hjälp inte är att vänta pga en obetald faktura (som är struken). Jag frågar varför jag inte fått en enda påminnelse om jag nu sedan ett år är skyldig er pengar. Ni skickar inte påminnelse på serviceavtal svarar du då.... ja det ä'r ju upp till er men låter lite konstigt tycker jag. För mig tog det tyvärr tvärstopp redan vid bytet till Vista, där slutade UNIBAS att fungera. Tråkigt och jag har inget emot programmet och hade tills idag inget ont mot er heller. Därför är jag dubbelt förvånad och besviken att bli misstrodd av er.

Jag är säker på att ni fått UNIBAS att fungera idag, men jag hade inte tid att vänta på det. Därför har jag inte installerat någon ny version heller, det är gamla versionen som ännu ligger kvar på min gamla XP-maskin, så det är ju knappast det att jag åker snålskjuts på er som du vill antyda.

Men, men jag har inte mer att säga, men svarar gärna på frågor skriftligen även om det är fler än 1 åt gången

Fortsätt göra prisvärda program, det är bra att ni finns tycker jag, men det finns utrymme för förbättringar på ert kundbemötande
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat