Visa ett inlägg
Oläst 2011-12-02, 08:09 #17
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Absolut!

I grova drag handlar problemet om att jag vill ha ut närliggande koordinater utifrån en fast punkt.

Jag började med att räkna ut hur stor en kvadrat blir som precis omger cirkeln med samma radie som jag är ute efter (ex 20 miles). En av sidorna på kvadraten är därmed 40 miles. Det längsta avståndet inom kvadraten mätt ifrån mittpunkten är till ett av hörnen och blir i detta fallet ca 28,3 miles (pythagoras sats).

Andra delen i lösningen är att hitta rätt felmarginal i koordinaterna som motsvarar max 28,3 miles (jag landade på ca 29 miles enl. nedanstående exempel).

Exempel (koordinaten är tagen ur luften):
$lat: 30.1234
$long: -63.5552
$p: 0.35 (kom jag fram till via trial & error)

($p är "felmarginalskoordinat")

Så jag körde en SELECT med dom data jag ville ha ut och körde med villkoren

$sql = "SELECT LAT,LONG FROM tabellen
WHERE (LAT BETWEEN ".($lat-$p)." AND ".($lat+$p).")
AND (LONG BETWEEN ".($long-$p)." AND ".($long+$p).")";

Därefter kör jag en avståndsberäkning mellan svaren och min fasta punkt och sorterar med PHP enl. tex:
http://www.web-max.ca/PHP/misc_2.php

Efter sorteringen kan jag enkelt sortera bort dom som ligger utanför cirkelradien.

Ungefär så...

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Hej gregoff,

Vore intressant om ville dela med dig av följande:
* hur skapar du den rektangeln som du selekterar SQL-en med - utifrån från centrumpunkten och utvidgar den till en fyrkant med (cirkelradien * 2) som sidlängd?
* hur arbetar du med finjusteringen i PHP

Jag har gjort liknande saker, och en något som snabbade upp för mig var att bryta ut long + lat + "POI-id" till en egen tabell och lägga på index på long och lat. Men det beror ju lite på databasdesign & mängd data om det lönar sig. Vissa värden i sql-cirkelformeln går även att förkalkylera utanför databaslagret.

Mvh Robert

Senast redigerad av gregoff den 2011-12-02 klockan 08:16
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat