Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-09, 13:55 #7
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ja, jag tycker man ska testa sin idé i liten skala innan man släpper in externa delägare. Dels därför att man i början behöver ha "full kontroll" över verksamheten så man snabbt kan ändra och justera hela affärskonceptet som sig bör av en entreprenör.

Det är även väldigt svårt att få investerare att gå in i tidiga faser där det inte finns några kunder, det innebär alldeles för stor risk för en investerare.

Investerare vet att 99,999% av alla idéer aldrig kan förverkligas, därför att det finns brister i konceptet, dokumentation eller främst teamet runt ett nytt koncept, vidare är det många idéer som lätt kan kopieras och då är det inte intressant för investerare.

Det är lättare att sätta en dålig affärsidé i händerna på ett bra team och få dem att utarbeta ett bra koncept än at ta världens bästa idé och sätta i händerna på ett sämre team, ett sämre team kan inte förverkliga den bästa av idéer.

Har man som entreprenör visat att man menar allvar och inveseterat egna pengar, tid och arbete i sin idé, samt bevisat att det finns en marknad, genom att ha några refernskunder så är de mer benägna att lyssna på ett investeringsförslag.

Tänk på att investerare oftast har 1000-tals förslag av genomarbetade affärsplaner att välja mellan, varför ska de välja just "din affärsplan" att investera i? En tydlig och enkel affärsidé som de begriper samt riktiga kunder och en stor potentiell marknad är viktiga komponenter för ett positivt investeringsbeslut.

PS. Jag la till några ytterliager punkter i mitt första inlägg i denna tråd.
Tack återigen för en grundlig genomgång.

Det jag är rädd för är att om jag släpper ut den och inte har riskkapital och kompetens för att expandera snabbt så är det bara en tidsfråga innan något stort bolag kopierar och gör det ännu bättre.

Vet att det här handlar om hastighet om vi ska lyckas med det, men för det krävs riskkapitalbolag som backar upp oss.

Det gör att jag ser två vägar framför mig:

1. Släppa ut det och låta hela landets målgrupp testa den direkt. Media får upp ögonen och även riskkapitalbolag. Kompetens och finansiering skjuts in och vi kan expandera internationellt. Risken här är att alla redan lyckade entreprenörer får upp ögonen och kopierar än att komma till oss för samarbete.

2. Låta en liten skara av målgruppen testa för att veta att det fungerar. Efteråt kan man söka riskkapital. På så sätt får inte andra entreprenörer reda på idén och vi kan efter riskkapital skjuts in expandera. Även bra för att ha tid att fixa buggar som dyker upp.

Vad tror ni? Hur brukar andra göra? Facebook och Youtube släppte väl ut den direkt mot publiken?

Senast redigerad av geeko09 den 2009-09-09 klockan 13:57
geeko09 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat