Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-02, 12:25 #28
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Det är fullständigt korrekt i mina ögon att den som förlorar en tvist rimligen ska betala kostnaderna; det är ju praxis (dock inte automatiskt, som här verkar föreslås) vid de flesta andra juridiska förhandlingar: den som har rätt i sak fastslås av tvistlösaren och den som har fel betalar eftersom han, i juridisk mening, har fel. Därför tycker jag att detta i princip är helt rätt förfarande.

Däremot är det viktigt att man samtidigt ser till att göra proceduren som en sista och inte första utväg - i rättsförhandlingar är det ofta uppställt förförhandlingskrav, det torde man kunna kräva här också. Parterna måste alltså i första hand förhandla och lösa det hela, och först om man inte lyckas lösa saken parterna emellan (t.ex. att endera parten erbjuder en köpesumma mot domänen) så går det till ATF.

I det stora hela blir det ju inte lättare att vinna en tvist så jag kan inte direkt se att det skulle föda några s.k. trolls av det här, det handlar ju bara om att kostnaderna ska fördelas om. Antagligen för att den som har laglig rätt till en domän inte ska måst avstå på grund av kostnaderna om dom förlorar. Domänägaren som inte har laglig rätt till domänen har ju bara att avstå för den och sig själv att skylla om man låter det gå vidare till ATF. Detta givetvis förusatt att man kräver förhandlingar före ATF som sagt...

De enskilda domänhandlarna är ju en relativt liten part att ta hänsyn till när det gäller att göra förfarandet för samtliga aktörer mer rättvist, men samtidigt bör ju ingen ändring göras som inte är genomtänkt och där man kompenserar för detta, men det är ju tyvärr där som det hela ofta faller när det gäller förvaltningsmyndigheter, nämnder och annat.
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat