Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-01, 12:21 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av EvaF Visa inlägg
Jag har också läst PTS hela yttrande och jag delar inte din uppfattning. PTS (och tydligen flera) har för det första inte förstått att man som domännamn inte registrerar ord utan tecken. Det är alltså teckenkombinationen b-a-n-k som man föreslår inte ska kunna regitreras.

Det förfarande som du speglar ovan går dessutom i strid med det som Toppdomänslagen säger och PTS själva påpekar (bl a på sid 4 i yttrandet) att "Reglerna ska utformas så att förfarandet är öppet och icke-diskriminerande". Om domännamn innehållande teckenkombinationen b-a-n-k skall ha ett separat godkännandeförfarande är det diskriminerande mot de allra flesta domännamn innehållande teckenkombinationen b-a-n-k.
Nej, då "icke diskriminerande" har inget med att diskriminera enstaka ord eller teckenkombinationer. Icke diskriminerande tolkar jag som att det inte ska diskriminera människor. Att kräva ett särskiltr ansökningsförfarande med förprövning av i särskild lag skyddade ord elelr teckenkombinationer för att undvika att allmänheten vilseleds är inte att betrakta som diskriminerrande av människor.

Orden som avses av PTS är "bank", "advokat", "läkare".

Bolagsverket gör idag ett särskild ansökningsprocedur för ordet/teckenkombinationen "bank" genom att låta Finansinspektionen göra en bedömning av firmanamnet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-01 klockan 12:24
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat