Visa ett inlägg
Oläst 2009-09-01, 08:26 #23
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
PTS har refererat till samma grunder som Bolagsverket använder för registrering av ordet "Bank" i företagsnamn (firma), sen var det så att jag läste hela PTS yttrande innan jag kommenterade, det rekommenderar jag fler att göra. Det var mycket detaljerade och genomtänkta synpunkter och det var de jag kommenterade inget annat.

Bland annat finns ett erbjudande från Finansinspektionen att använda samma förfarande som används när ett företag ska registrera ett firmanamn, då sker oxo en förprövning av namnet.

IIS skulle mycket väl kunna ha en automatiserad rutin som nekar all registrering av ordet "bank" samt om det ingår som en del i ett längre domännamn.

Om den som vill registrera namnet ändå har ett legitimt skäl som de kan styrka så skulle det vara fullt möjligt att då göra en manuell granskning av IIS, exempelvis mot en högre avgift, om nu kostnaden skulle ses som ett hinder för detta förfarande. sen kan man skicka det vidare till finansinspektionen så får de göra själva bedömningen, så slipper IIS personal göra det.

Det finns inget legitimt skäl att kreti och pleti ska ha villkorslös rätt att registrera ordet "bank" som vare sig företagsnamn eller domännamn. Jag tycker det i högsta grad är lämpligt med de restriktioner som PTS föreslår.


Jag har också läst PTS hela yttrande och jag delar inte din uppfattning. PTS (och tydligen flera) har för det första inte förstått att man som domännamn inte registrerar ord utan tecken. Det är alltså teckenkombinationen b-a-n-k som man föreslår inte ska kunna regitreras.

Det förfarande som du speglar ovan går dessutom i strid med det som Toppdomänslagen säger och PTS själva påpekar (bl a på sid 4 i yttrandet) att "Reglerna ska utformas så att förfarandet är öppet och icke-diskriminerande". Om domännamn innehållande teckenkombinationen b-a-n-k skall ha ett separat godkännandeförfarande är det diskriminerande mot de allra flesta domännamn innehållande teckenkombinationen b-a-n-k.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat