Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-25, 19:00 #13
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Spännande att man kan tycka så olika :-)

Vad jag stör mig mest på mobilsidor är nog:
1) Att mobilsidorna sällan erbjuder samma mängd information & funktioner som originalet
2) Att designen inte är samma, dvs jag måste börja om på nytt för att lära mig hur upplägget är, var jag hittar saker, etc.
3) Att mobilsidorna generellt är så dåligt testade med döda länkar, etc.
4) Att det inte finns någon klar gräns när man skall få upp mobilsidan vs. originalet. Från vilken skärmstorlek bör den riktiga sidan visas, 4", 5", 7"..? Skall jag få upp mobilsidan på läsplattan eller bara på mobilen?
Det "finns" inga mobilsidor med RWD. Det finns sidor som fungerar optimalt på flera skärmar.

1) En bra RWD har inte detta problemet. Vi lyfter i vissa fall bort stora bilder, men i övrigt är all funktionalitet på plats. Däremot förtydligar vi navigering (= gör ordentliga knappar så att du får plats med dina fingrar när du trycker), byter ut sliders till dropdowns (= svårt att använda en slider på en pekskärm, bra på en dator) etc.

2) Med mobilens automatiska omskalning vet man på förväg inte hur mobilversionen kommer att se ut. Gör man RWD på ett bra sätt gör man den så att den fungerar bra tillsammans med den vanliga designen, men anpassas på ett sätt som är lämpligt.

3) Som sagt, det finns inga mobilsidor med dåliga länkar om man använder RWD. Mobilsidan är den vanliga sidan som är mobilsidan som är samma sida som när du skriver ut den på papper.

4) Med risk för att bli tjatig, det finns ingen mobilsida
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat