Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-11, 03:02 #45
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Rawal@Jan 10 2009, 23:04
Okej. Nu menade jag inte intäkter för domäner och webbserver osv.. undrade vad det är för konton på inköp.

Jag har ju några domäner jag som jag betalar för varje år... under vilket konto går detta? Samma sak med webbserver.. har ju webhotell/server som domänerna är kopplade till, vad går det under för konto?
Det beror på....

Det hela beror på ditt syfte med kostnaden, inte specifikt vad det är för teknisk pryl i sig.

Kort kommentar ang vad som är kontoklass resp kontogrupp. Kontoklass är den vänstraste siffran i kontonummret klass 1 är tillgångar, klass 2 är skulder, dessa två klasser är de s.k. balanskontona. Resultatkon är de med kontoklass 3-8. Kontoklass 9 används endast för internredovisning och påverkar inte bolagets externa resultat eller balans. Kontoklass 3 är intäktskontona. Kontoklass 4 är strategiska inköp, dvs inköp som gör enbart för att säljas vidare till kunder. Kontoklass 5-6 är vanliga kostnader i bolaget. Kontoklass 7 är personalkostnader. Kontoklass 8 är finasiella och bokslutskostnader/intäkter. Ju högre siffra desto längre från företagets huvudverksamhet.

Kontogrupper är de två vänstraste siffrorna i kontonummret. Exempelvis 59 eller 65. Jag har varit lite slarvig i denna tråden och kallat även kontogrupperna för kontoklasser men det är kontogrupper det ska vara.

är domänerna avsedda för vidareförsäljning till din kund så är det fråga om s.k. "strategiska inköp" och ska kostnadsföras under kontoklass 4, men då bör du även boka in dem i ditt lager under immateriella rättigheter (klass 1-konto), sen ska du vid försäljning göra ett uttag ur lagret, det tar jag inte nu i detta inlägg.

Är domänerna däremot avsedda för ditt eget företag eller dina egna webbplatser så är de inte strategiska inköp.

Är domänerna s.k. kampanjwebbplatser som du använder för en PR-kampanj så ska de bokas under kontoklass 59 dvs Reklam och PR endera under gruppkontot 5900 eller något av de andra kontona under kontogrupp 59.

5900 Reklam och PR (Gruppkonto)
5910 Annonsering
5920 Utomhus och trafikreklam
5930 Reklamtrycksaker och direktreklam
5940 Utställningar och mässor
5950 Butiksreklam och återförsäljarreklam
5960 Varuprover, reklamgåvor, presentreklam och tävlingar
5970 Film, Radio, TV och internetreklam
5980 Institutionell reklam och sponsring
5990 Övriga kostnader för reklam och PR

Underkonto:
5998 Erhållna reklambidrag


Om jag minns rätt nämnde du rewardsiter tidigare, det vore lämpligt att lägga den kostnaden på konto 5960 tycker jag.

Det går exempelvis att använda 6540-konto för IT-tjänster om man inte hittar något av ovanstående konton som passar. Det går även att lägga kostnaden på gruppkontot 6500 "Övriga externa tjänster".

Men är domäner eller webbkonton en vesäntlig del av verksamheten så kan man skapa ett egendefinierat underkonto som man hittar på något bra namn på exempelvis:

6541 Domänkostnader
6542 Webbkonto
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat