Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-15, 10:12 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Tack för alla svar! Ni har gett mig mycket att fundera över, och här kommer några av de funderingar:

Ett problem som finns är att vi kör MyISAM. Anledningen till att jag valde MyISAM i början är att jag visste att det kommer främst vara selects på servern. I dagsläget har vi cirka 85% selects, 8% update och 5% inserts.
De flesta klustrerna kräver att man kör InnoDB om jag inte misstar mig. Skulle prestandan påverkas mycket om jag konverterade datan till InnoDB?

Kan man flytta floating IPs runt på servrar om dem inte finns i samma subnet? Jag har nämligen tänkt hyra servrar i olika datacenter.

Anledningen till att vi vill ha en HA infrastruktur är för att se till att vi inte har någon nertid. Prestandan är i dagsläget inget problem. Vi har cirka 13 queries / sekund.

Hur fungerar Galera, MySQL NDB Cluster och Percona XtraDB cluster när servrarna är i olika data center? Om det inte är att rekommendera, har ni något förslag på hur jag kan sätta upp servrar-infrastrukturen så att tjänsten fortfarande är tillgänglig om ett DC kraschar. Alternativt om ni kan rekommendera någon leverantör som är seperata elkällor och internetleverantörer för olika avdelningar i datacentret.
Galera replikering (xtradb cluster är galera och innodb/xtradb, medans mysql cluster är ndb) ger dig inga nämnvärda problem med flera DCs så länge du har OK svarstid därimellan - skrivningar måste skickas till alla noder. Den används t o m framgångsrikt över olika kontinenter, men då kan man räkna med ett par hundra ms för en skrivning, så då kan det finnas anledning att tråda skrivningar för att användaren ska slippa vänta.

Med din query-fördelning skulle jag rekommendera dig att byta till InnoDB oavsett. När antalet frågor stiger finns det stor risk att du får låsningsproblem annars. Det finns verktyg för att spela upp dina egna queries mot en ny instans, t ex pt-query-digest där du får performance metrics via samma verktyg, riktigt smidigt. Notera dock att med InnoDB så är det viktigt att ha en varm server när du påbörjar dina mätningar. Bästa sättet att göra det representativt är att köra en replay på en timmes loggar utan att kolla metrics, för att sedan köra nästa timmes loggar med mätning.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat