Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-03, 11:41 #25
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Originally posted by -EvaF@Jul 3 2009, 09:02
Citat:
Ursprungligen postat av NameDrive
Varning: Jag är delaktig i den här affären. Vill inte ägna mig åt dold marknadsföring.

Schibstedägda tv.nu köper se.nu genom Namedrive för att senare i höst lansera en video- och tv-tjänst på domänen. *Tillsammans med WN's egen Thomas Meivert kommer Tom Xiong att etablera en tjänst som fångar upp trenden med mer rörlig bild på nätet.
Det är en modig affär! Med tanke på hur resonemangen går vad gäller cctld:er som domännamn så skulle jag vara mycket försiktig med ett dylikt köp.

EvaF - utveckla gärna det mer..
Hur mycket tid och utrymme har vi? :-)

Kort - GAC har en rekommendation om att inga cctld:er skall få registreras utan att relevant regering ger sitt godkännande. Samtliga gtld:er och många cctld:er följer denna rekommendation. För nya gtld-er står det inskrivet i deras avtal med ICANN.

Det är bl a därför som när det kommer tvåbokstavsdomäner som snap under .se så försvinner de som reserverade och släppas aldrig ut för snap.

.nu har ett komplicerat förhållande till Niue som blåser upp med jämna mellanrum, så lugnar det ner sig och så blir det lite storm igen. Så har det varit sen begynnelsen. .nu har också egna regler och följer inte GAC-rekommendationen vad gäller cctld-reserveringarn, i varje fall inte än så länge.

Tittar man på den internationella utvecklingen så ser men en långsam, men dock strömlinjeforming av hur tld:er arbetar. Det finns, och kommer kanske alltid att finnas vissa skillnader som bottnar bl a i nationell lagstiftning sedan urminnes tider och som man inte ändrar på i första taget.

När det gäller nationella kännetecken så är de allra flesta regeringar protektionistiska. Vissa mer än andra och där Sverige hittills haft en mycket pragmatisk syn.

Dock vet man inte vad som händer i framtiden och om den som nu köpt se.nu beter sig på ett sätt som kan komma att stöta den svenska regeringen kan livet eventuellt blir trist för dem.

Men det blir kanske inte trist bara för den enskilde domäninnehavaren - även Nunames emellanåt skakiga position kan rubbas och vad händer då med alla andra som har nu-domäner? Och hur kan den diskussion som då uppkommer påverka samtliga toppdomäner? Jag är inte helt säker på att nån av oss vill det, oavsett om vi är en vanlig innehavare, domänpundare, registrarer eller representarer ett Registry.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat