Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-20, 16:01 #5
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Som jag ser det är gripandet något som endast bör få utföras av polis och detta av mycket goda skäl. Jag kan tänka mig att det i många fall kan upplevas som mycket integritetskränkande att bli gripen. Många människor (t.ex. med psykiska funktionshinder) skulle säkert uppleva det som direkt traumatiskt. Ett gripande kan vara farligt för den gripna av medicinska skäl och farligt för den som griper om den som skall bli gripen blir våldsam / bär vapen, etc. Det krävs också en stabil utbildning så att gripanden sker på rätt sätt och inte i onödan samt någon form av lämplighetstest av den person som griper, etc..., etc... Allt detta sammantaget gör att jag tycker att poliser är de enda som är lämpliga att utföra denna uppgift.

Det finns mycket i filmen som provocerar mig. Ett exempel i mängden är ca 0:49 där en av biljettkontrollanterna verkar ligga på kvinnan och trycker ner henne mot stolen. Samtidigt så tycker jag faktiskt inte att det bara är individernas (kontrollanternas) fel, mycket pekar på att det är i Västtrafiks ledning som felet ligger och att tillvägagångssätt och människosyn sprids i organisationen.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat