Visa ett inlägg
Oläst 2014-10-11, 15:10 #27
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Alltså, att "bygga riktiga, naturliga länkar på riktiga, naturliga hemsidor" är ju något av en motsägelse - att bygga en länk innebär mer eller mindre att bryta mot Googles riktlinjer. De PR-kampanjer du talar om bygger ju inga länkar, utan du räknar kallt med att folk kommer sprida ditt material och sedan länka tillbaka till det bara av farten. Och du kontaktar dem ifall de ej länkat och ber om att de lägger till en länk. Att bygga nätverk och till exempel på samarbetspartners/mediapartners att länka funkar, absolut. Samma sak med att vara ett industriledande företag som gör en konferens eller instiftar någon form av forskningspris eller liknande och sedan knyter till sig mediapartners som länkar tillbaka. Det funkar.

Men det är väldigt dyrt, kostnaden för detta uppgår nog till mer än vad de flesta företag som köper in SEO har råd med. Dessutom finns en rad områden där antalet sökningar inte når upp i så stor volym att det lönar sig att antlita PR-byråer/webbyråer som kan arbeta på detta sätt. Hur man än vrider och vänder på det hela, kan man max få in business på 15 000/mån via organisk trafik går man med förlust om PR-byrån tar 30 000, oavsett hur bra kampanjerna är och hur många organiska länkar man får.

Man kan däremot bygga/skapa länkar på ett snyggt och bra sätt, utan att det för den delen är manipulativt. Om jag t.ex. driver en sida som säljer mössor, är det manipulativt att snappa en domän i stil med "kepsguiden.se" eller regga en domän som heter "köpakepsugiden.nu" och lägga upp en infosida om hur man väljer kepsar och sedan länka till huvudsidan?

Betalar jag för länken? Diskussionsfråga. Domänköp + hosting kostar pengar. Skapa content kostar pengar (eller tid om man gör det själv).

Är det hög kvalitet? Diskussionsfråga. Det är absolut inte spam, men det kanske inte är den ultimata och bästa sidan som gjorts om kepsar.

Är sidan av hög kvalitet? Diskussionsfråga. Om domänen är nyreggad, är den då av hög kvalitet? Om den är snappad? Vad är det som gör kvaliteten?

Det är absolut inte så enkelt som du får det att låta. Exemplet ovan, är det en "fulsajt" i dina ögon? Som sagt så är innehållet bra och användbart för den som hittar sidan, även om det kanske inte är strålade och det är ingen direkt WOW-faktor. Om jag sedan skapar en till sida, där jag till exempel lägger upp en guide för att köpa stickade mössor? Har jag då spammat webben eller har jag bara skapat väldigt specifika guider?

Som sagt så är jag inte direkt emot en PR-approach till SEO, det enda problemet är att det lätt blir hiskeligt dyrt och att fakturorna skinar iväg. Och det är skillnad på om man vill ranka på 100 köpstinna nyckelord inom klädbranschen jämfört med att ranka på typ "hundkennel norrköping". Att rekommendera en PR-approach i fall två är i mitt tycke mer eller mindre ocker. Om vi utgår från att en förstaplats på sökordet ger business till ägaren som är värd 3000 kr / mån, hur kan vi då rekommendera denne att göra saker på "ditt sätt"? Det kan vi inte.

Och det är där kruxet ligger. Googles regler funkar - om man har stor marknadsföringsbudget. Om man har ett PR-team inhouse. Om man är en storspelare. För oss andra funkar vanlig hederlig SEO, där man utgår från ens resurser och försöker göra det bästa av det man kan.

P.S. Jag jobbar med en rad mindre företag och en del medelstora företag inom olika nischer och sorry, din approach skulle inte funka för dem. Det skulle helt enkelt vara på tok för dyrt.

P.P.S. Att prata black hat/grey hat/white hat är i prinicip meningslöst, det finns otal exempel på sidor som blivit straffade trots att de inte byggt några länkar alls och inte brytit mot riktlinjerna, precis som det finns oerhört många sidor som bara byggt spamlänkar av den vidrigaste sorten men som ändå sitter kvar i topp.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat